Svenska alkoholexportörer organiserar sig

Sprit- och vinleverantörerna SVL startar en sektion för svenska producenter och exportörer av sprit och vin.SVL har hittills arbetat som en förening för såväl inhemska som utländska leverantörer till den svenska marknaden. Men Sverige har också en betydande export av alkoholdrycker och någon branschorganisation för svenska producenter har tidigare inte funnits.

- Förutsättningarna beslutas i stor utsträckning av EU. Våra konkurrenter i Storbritannien, Frankrike och många andra medlemsstater, för att inte tala om de sydeuropeiska vinproducenterna, har kunnat påverka EUs beslut i en helt annan utsträckning än svenska tillverkare, säger sektionens nyvalde ordförande Peeter Luksep, ansvarig för EU-frågor inom V&S. Som en rest från monopoltiden har V&S ensamt talat för svenska tillverkare. Med en branschorganisation hoppas vi att den svenska rösten blir såväl bredare som tyngre.

- Det är glädjande att producentintresset kunnat organiseras inom ramen för SVL. Då kan vi fortsätta att arbeta tillsammans i frågor som rör den svenska marknaden, liksom när det gäller branschens etiska regler och arbete för ansvarsfull alkoholkonsumtion, säger Erika Nylander, VD i SVL.

Till vice ordförande i producentsektionen utsågs Edward Liepe, Saturnus.

Ytterligare information: Erika Nylander 08- 762 76 25, erika.nylander@li.se eller Peeter Luksep, 070-723 41 28, peeter.luksep@vsgroup.com