Priset avgör var du handlar!

Gränshandeln ökar dramatiskt i Finland. Enligt en aktuell undersökning från TNS Gallup har importen av finländarnas populära ”long-drinks” ökat med hela 70% under augusti, jämfört med motsvarande period föregående år. Öl och Cider ökade med 25 procent och vin med 20 procent.

Finländarna handlar allt mer sprit, vin och cider på båtarna till Estland och övriga Baltikum. Den finska gränshandeln med alkohol minskade stadigt från 2005 och framåt i samband med att Finland sänkte alkoholskatten, men har stadigt ökat från 2008 i samband med att skatten höjts.

Samtidigt ser vi en motsatt trend i Sverige. Där har valutan gjort att det är mindre lönsamt att handla i gränsbutikerna i Tyskland och Danmark.

”Detta visar att priset styr konsumenternas inköpskanaler. Vill vi att folk ska fortsätta handla i Sverige måste det dock ske genom politisk styrning och inte genom valutaförändringar! Jag hoppas våra politiker tar intryck av detta och ser behovet av en alkoholskattesänkning. Vi måste återta kontrollen och bekämpa den stora, illegala sprithandeln”, säger Erika Nylander, vd Sprit-och Vinleverantörsföreningen.

Kontakt: Erika Nylander, 0709-83 95 63