Minskad alkoholförsäljning men minskar konsumtionen?

Systembolaget rapporterar en minskning av alkoholförsäljningen under januari 2007. Minskningen är 1,3 procent mot januari 2006, uttryckt i ren alkohol, Störst minskning i volym svarar spriten för – 5,8 procent. Systembolaget uppger att det är under första delen av januari man noterat det största tappet.

- Som vanligt under lång tid är det försäljningen av sprit som minskar mest. Men vi tror inte att försäljningsminskningen motsvaras av en lika stor minskning av konsumtionen. Det kan mycket väl vara så att Systembolaget åter tappat till den oregistrerade marknaden, främst gränshandeln, säger Bertil Swartz, SVLs VD.

SoRAD vid Stockholms universitet presenterar numera sina siffror över införseln bara kvartalsvis, varför det inte finns några uppgifter över hur privatinförseln har utvecklats under januari.

- Fortfarande torde det dock vara så att monopolet har en genant låg andel av alkoholen svenskarna dricker, särskilt spriten. Den låga andelen betyder fortsatt dålig kontroll över alkoholen i Sverige och sannolikt fortsatt lätt för ungdomar att komma över alkohol när som helst, säger Bertil Swartz.

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 08-762 76 25 (kopplad till mobil)