Irland sänker alkoholskatten

- Detta är ett steg i rätt riktning för den irländska alkoholpolitiken. De brottas med samma problem som vi gör, nämligen överdriven gränshandel och smuggling. De gör precis rätt, vilket Danmark är ett gott exempel på. Där sänkte man alkoholskatten 2004. Sedan dess har både införseln och alkoholkonsumtionen minskat, säger Erika Nylander, vd för Sprit- & Vinleverantörsföreningen.

Den irländske regeringschefen har nyligen presenterat riktlinjerna för nationens budget 2010. I denna framgår att en alkoholskattesänkning kommer att genomföras. Regeringschefen Brian Cowen motiverar åtgärden med att det är nödvändigt för att motverka gränshandeln som han menar har en enormt negativ effekt på Irlands ekonomi. Cowen tillbakavisar också påståendet att höga skatter skulle ha en dämpande effekt på konsumtionen:

“…responsible drinking is not determined by the level of excise. If it were then we wouldn't have the alcohol problems that we do have in this country because we have the highest excise levels in many cases across the whole European Union. It is a nebulous argument.” (Irish Times, 9 dec 2009)

Trots skattesänkningen kommer Irland att ha några av de högsta alkoholskatterna i Europa, tillsammans med Sverige och Finland.

För kontakt: Erika Nylander, 0709 - 83 95 63