Elisabeth Due

Elisabeth Due ny VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen

Styrelsen för Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) har utsett Elisabeth Due till ny VD för SVL. Elisabeth tillträder sin nya roll den 2 september 2024.

Elisabeth kommer senast från egen konsultverksamhet inom kommunikation, strategiutveckling och påverkansarbete. Tidigare har hon jobbat i cirka 10 år i ledarposition inom ICA med ansvar för opinionsbildning, näringspolitik och kommunikation. Dessförinnan hade Elisabeth rådgivande och ledarroller inom LRF-sfären och har även arbetat på Regeringskansliet, Jordbruksverket och EU-kommissionen.

- Det är med glädje som vi välkomnar Elisabeth som ny VD för SVL. Med sin breda erfarenhet från såväl myndigheter, branschorganisation och näringslivet är vi övertygade om att Elisabeth har den kompetens som krävs för att tillsammans med viktiga intressenter leda vår bransch in i framtiden med fokus på goda affärsvillkor för branschen och sunda attityder och värderingar gentemot alkohol, säger Kent Persson, ordförande i SVL.

SVL är branschorganisationen för Sveriges vin- och spritleverantörer och har uppdraget att verka för hållbara affärsvillkor för branschen, en samtida alkoholpolitik och sunda attityder till alkohol och konsumtion.

- Jag är glad och stolt över förtroendet att få tillträda som VD för SVL. Jag ser fram emot att få bidra till att SVL fortsätter att informera och dela med sig av sin gedigna kunskap om branschen och dess förutsättningar, inte minst när det gäller vikten av ansvarsfull marknadsföring och måttfull konsumtion av alkohol. Jag ser också fram emot att tillsammans med medlemmarna utveckla existerande och nya samarbeten, säger Elisabeth Due.

För vidare frågor kontakta:
    Kent Persson, ordförande för SVL
    kent@kentpersson.se

Elisabeth Due, tillträdande VD för SVL
    elisabeth.due@svl.se

Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, är en branschorganisation för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin. Föreningen består av ett femtiotal medlemmar som säljer sina produkter till Systembolaget – som tillsammans utgör över 90 procent av det fasta sortimentet – och företag med serveringstillstånd. Vi verkar för en samtida alkoholpolitik, hållbara affärsvillkor för branschen och sunda attityder till alkohol och konsumtion. Besök gärna www.svl.se.