Branschen hälsar Systembolagets nya VD välkommen!

- Det ska bli roligt och spännande att få samarbeta med Systembolagets nya VD Magdalena Gerger, säger Erika Nylander på Sprit- och Vinleverantörsföreningen. Samarbetet med hennes företrädare har präglats av öppenhet och respekt. Vi hoppas och tror att samarbetet med Magdalena blir minst lika gott.

- Och vi har höga förväntningar på henne, fortsätter Erika Nylander. Svensk alkoholpolitik och dess flaggskepp Systembolaget står inför en stor utmaning, och det är hur kontrollen över tillgängligheten ska återtas. Införsel och smuggling vinner allt större terräng på grund av de höga alkoholskatterna jämfört med våra grannländer.

Systembolaget borgar för en kontrollerad och ansvarsfull försäljning, något som även dryckesindustrin stödjer. Vi följer därför med spänning Systembolagets fortsatta utveckling.