Nyhet – plädar & kuddfodral muslinbomull

Nyhet – plädar & kuddfodral muslinbomull

Nytt hos oss på Gripsholm i år är våra härliga kuddfodral och plädar i vacker muslinbomull. Det perfekta materialet sommartid av många anledningar. De finns i två färgställningar (beige och grön) och har blivit väldigt populära.

Trots att det kan vara varmt kan det ibland vara skönt att dra en pläd runt sig för att hindra solen strålar på huden eller för att motstå en lite svalare bris.

Muslinbomull andas och är ett mycket luftigt material. Det tillåter luft att cirkulera genom tyget, vilket hjälper till att reglera kroppstemperaturen och den kan därför med fördel användas under den varma delen av året. Det har också en lätt, mjuk och skön känsla mot huden så att det inte känns tungt eller klibbigt mot kroppen.

Muslinbomull har som annan bomull väldigt god fuktabsorberande förmåga, vilket innebär att det kan absorbera och avdunsta svett snabbt. En pläd kan därför med fördel användas även som täcke för att hålla dig torr och bekväm även under varma och fuktiga nätter.

Man brukar också säga att muslinbomull är hypoallergeniskt vilket innebär att det är mindre benäget att orsaka allergiska reaktioner eller irritation på huden jämfört med många material. Det gör muslinbomull till ett bra val för personer med känslig hud eller allergier.

De är lätta att tvätta och torkar supersnabbt. Torka gärna din tvätt ute på sommaren, här kan du läsa vad som är så bra med att torka tvätt utomhus.

Muslinbomull är ett naturligt material och ofta hållbart producerat, vilket gör det till ett miljövänligt val jämfört med syntetiska alternativ.

Sammanfattningsvis är plädar och kuddar i muslinbomull utmärkta för sommaren på grund av deras andningsförmåga, lätthet och fuktabsorberande egenskaper.