​Noble House  Sommarkollektion 2019

​Noble House Sommarkollektion 2019

Blått och vitt är sommar för mig, hallonrött är läckert, lägg till lite vaniljgult och svalt grönt och trädgårdsrummet och sommarköket blir fräscht och trivsamt.

Vi har tagit fram en kollektion till hemmet, sommarstugan och stranden, inspirerat av beachhouse stilen, traditionell svensk sommaräng och strandliv. Idén med mönstret ”midsommar” har jag funderat på länge, idén kommer från den gamla svenska midsommartraditionen att plocka sju sorters blommor under midsommarkvällen. Man ska lägga sju sorters blommor under kudden på natten och då drömmer du om din tillkommande. Enligt traditionen ska man plocka blommorna under tystnad och även klättra över sju gärdsgårdar för magin ska fungera. Låter lite jobbigt, jag tror inte jag har sett en gärdsgård på länge. Men Jag tycker det är en fin tradition att komma ihåg och i bäddsättet Windsor ”midsommar” med sju olika sommarblommor kan man drömma om sin älskade under sommarnätterna.

New England beachhouse stilen har även inspirerat oss, med klassiska blockränder som förknippas med sommar vid havet, målad badhyttspanel och sanddyner.

Tänk så fin uteplatsen blir med krispigt vitt kombinerat med läckra sommarfärger, randiga dynor till matchande plädar. Du kan skapa en skön miljö med trasmattor på golvet och fylla loungemöbler, bänkar och solstolar med stora kuddar. Det är som upplagt för ännu en underbar sommar i den egna vrån.

Textilerna för innemiljön passar lika fint i stugan som i hemmet. Stora blommor på gardinerna med inspiration från Designers Guild och från egen penna kombineras lika lätt med plädarna och kuddarna från uteplatsen. Mixa och matcha är vår styrka och det blir lika fint hemma som i butik. Kökstextilierna är inspirerade av mormors traditionella vävda kökshanddukar, rustikt och funktionellt som bara blir vackrare med tiden.

Färgspelet är glatt och soligt, precis som naturen då den prunkar som mest. Vi tänker oss att denna säsong används till stor del i trädgården och i uterummet.

Det finns en linje med handgjort och naturmaterial genom köket denna gång, en sommarnyhet är handgjorda grytunderlägg i filt,från Indien.

Vi hittade snygga rullade tabletter i garn och gräs och vi fick då den strålande idén att göra löpare i samma stil, jag är nöjd med resultatet.

För att inte tala om tabletterna med kant i sjögräs som blir jättefint att duka med på uteplatsen eller verandan, rustik elegans.

Till stranden har vi klämt till med lite vildare mönster och knalligare färger. Det ska kännas lite ”Mallis” och Miami på stranden, det ska vara lite ”crazy” med lite skojiga hundar, parasollmönster och djungeltält.

Till alla hängivna hundägare har vi nöjet att presentera specialdesignade picknick filtar, badlakan, påslakansett och kylväskor med hundar på, vi hoppas ni blir lika förtjusta i hundmönstret som vi är.

Handduken med svenska flaggan kan med fördel viftas med under damfotbolls VM som startar 7 juni 2019.

Skön sommar!

Maria Bannura