HÖSTENS TRENDER

HÖSTENS TRENDER

Enligt Gripsholms designer Maria Bannura bjuder hösten 2024 på en blandning av trender som kombinerar komfort, hållbarhet och estetik. Hon framhåller att naturliga material som linne, ull, bambu och bomull är särskilt populära denna säsong, med en stark betoning på hållbarhet och miljövänliga val. Maria rekommenderar att satsa på tidlös design som kan användas år efter år.

Färgpaletten för hösten är jordnära, med varma toner som brun, beige, lejongul och terrakotta som skapar en lugn och harmonisk atmosfär. Hon lyfter även fram vikten av att blanda texturer och material för en inbjudande känsla, som quiltade överkast tillsammans med mjuka flanellpåslakan och linnekuddar, kombinerat med ullplädar. En härlig mix i samråd med hållbarhet och funktionalitet.

Nytt hos oss är bland annat våra härliga bäddset i flanell. Flanell har blivit allt populärare allt eftersom elpriserna stigit. De är mjuka, varma och härliga. Hos oss hittar ni den klassiska rutan i färgen, Lion eller den smalrandiga trendiga i svart och beige. Båda med en svart lite kaxig babyloc kant. Chambrayfamiljen har också fått tillväxt i härlig Lion och beige, även denna med en trendig svarta kantsömm. Det har blivit allt populärare att blanda in örngott i andra färger, kvaliteter och mönster för att ge en personligare touch och dynamik, våga testa du med.

Vi har även tagit fram en tjock härlig socka i en mix av ull och alpacka, perfekt för dig som har dragiga golv eller som är lite frusen av sig. Dessa finns för både herr och dam och är en perfekt gåva på Fars dag eller som julklapp.

Ett nytt material hos oss är siden och vi har satsat på en lyxig ögonmask och örngott. Siden är skonsamt för hud och hår då det motverkar brutna hårtoppar och hårda sovveck. Med ögonmasken stänger du ute allt ljus och ger en avslappnande upplevelse. Allt för en god natts sömn.

För att skapa lite dynamik i höstens alla dukningar har vi tagit fram en variant på det otroligt populära bordsunderlägget i naturligt jute. Vårt tidigare underlägg var rektangulärt medan det nya nu är runt och det blir en härlig känsla på bordet.

Sammanfattningsvis menar Maria Bannura att hemtextiltrenderna för hösten 2024 handlar om att skapa varma, inbjudande miljöer med en stark koppling till naturen, samtidigt som hållbarhet och kvalitet står i centrum.