Gripsholm flyttar in i EKOstugan - Skärgårdsstugan

Gripsholm flyttar in i EKOstugan - Skärgårdsstugan

På Gripsholm arbetar vi med naturliga material och hållbarhet i stort fokus och därför tycker vi det är extra kul att samarbeta med Skärgårdsidyllen Kayak & Outdoori Grebbestads skärgård kring deras EKOstuga. Företaget drivs av eldsjälarna Ingela och Marcus som vill ge alla en möjlighet att njuta av den svenska skärgården på hållbart sätt. Hos dem kan man bo och njuta av vacker utsikt, härliga bad, yoga och diverse upplevelser på havet som tex SUP och kajak. De har valt att satsa extra på miljön och har därför skapat sin EKOstuga – Skärgårdsstugan som vi fått nöjet att inreda. Stugan är byggd av mycket återvunnet material och behandlad med järnvitrol som endast har naturliga komponenter och är underhållsfri. De har satsat på snålspolande toaletter, varmvattenmantlad kamin, laddstolpar och solceller på taket. Här kan du läsa mer om hur de de tänker kring EKOstugan.

Himmel / hav flyttar in

Vi har fått nöjet att inreda stugan med textil och här kändes det naturligt att känslan av himmel och hav skulle spegla även insidan. Då föll valet enkelt på våra härliga bäddset i passande blå Chambray som är lika sköna och mjuka som din favoritskjorta. Det är ett bomullsbäddset vävt i klassisk tvåskaftsväv med dubbelsömmar. Det ger en slät yta som känns len och mjuk mot huden, det är slitstarkt och lättskött som håller år efter år. Trots att tyget är mycket lätt så är det mycket hållbart över tid och blir allt skönare ju mer det används. Det finns även matchande morgonrock. Detta bäddset finns både i ljusblått och grått samt till både enkel och kingsizesäng.

I stugan finns en härlig balkong med magisk utsikt. Här vill man sitta många timmar och kanske njuta av morgonens första kopp kaffe eller kvällen sista timmar. För att göra det lite extra mysigt har vi valt att lägga dit våra sköna muslinkuddar och plädar i skön linnebomullsblanding. De är optimala just för sommaren då de har krinklade luftfickor som gör att luften cirkulerar utan att ligga klistrigt mot huden. Muslinbomull har som annan bomull väldigt god fuktabsorberande förmåga, vilket innebär att det kan absorbera och avdunsta svett snabbt. En pläd kan därför med fördel användas även som täcke för att hålla dig torr och bekväm även under varma och fuktiga nätter. Här kan du läsa mer om muslinbomullens fördelar. Plädarna är generösa i storleken med sina 130x170 cm och finns i både beige och grön. Kuddfodralen har storleken 50x50 cm och finns även dem i beige och grön.

När det kom till dukning och inredning av köket så är linne det bästa materialet. Linne är ett av de mer miljövänliga textilalternativen då det inte kräver så mycket konstgödning eller konstbevattning. Detta eftersom lin odlas i regniga och svala klimat och då inte blir utsatt för skadedjur och därför klarar lin sig bra utan bekämpningsmedel. I tillverkningsprocessen förbrukar linne dessutom små mängder vatten. Tack vare linnens stora absorberande kapacitet behövs endast en liten mängd färgämne vid färgning av tyget. Här inredde vi med linneduk i neutral klassisk beige linnefärg. Hos oss hittar du både runda linnedukar ∅200 cm samt rektangulära dukar i 145x250 cmoch den allra största storleken 145x350 cm. Vi matchade även upp med linneservetter som är ett bra miljövänligt alternativ mot pappersservetter och som kan lyfta vilken måltid som helst.

Så hur började resan med skärgårdsidyllen för Ingela och Marcus?

För snart 15 år sedan valde Ingela och Marcus bort en hektisk tillvaro i trängselskattens Göteborg för arbete och familjeliv närmare havet, naturen och varandra. Det var då de startade familjeföretaget Skärgårdsidyllen Kayak & Outdoor i Grönemad utanför Grebbestad. Dom sa upp sig från sina arbeten i Göteborg och flyttade med sina då små barn, Ally & Carl, till en ny tillvaro och ett nytt eget företag.

Foto: Kola Productions

Efter egna erfarenheter från upplevelseturism runt om i världen och en förlängd föräldraledighet i Costa Rica hade Ingela och Marcus redan diskuterat hur man skulle kunna skapa havsnära upplevelser för att göra Grebbestads skärgård tillgänglig för alla – året runt – och 2011 startade de verksamheten Skärgårdsidyllen Kayak & Outdoor.

Idag erbjuder Skärgårdsidyllen kajak och SUP (Stand Up Paddelboard) uthyrning, guidade turer, kurser, instruktörsutbildningar, yogaklasser, helst utomhus eller i kombination med kajak/SUP, havsnära vandringar, båt- och fiskeupplevelser i skärgården samt havsnära boenden.

- Vår styrka är att vi kan vara flexibla när det gäller olika önskemål, säger Marcus. Oavsett om man vill paddla från Koster och hem eller vill bli skjutsad ut till en ö, så ordnar vi det. Det är bara att höra av sig.

- Vi känner oss privilegierade att få bo och arbete vid världens vackraste skärgård och vill att fler skall få uppleva den från ett nära perspektiv. Vår filosofi är att erbjuda familjer och besökare aktiviteter och upplevelser som vi själva skulle vilja bli erbjudna när vi är på semester, säger Ingela. Vintertid arbetar vi även med naturvård, mestadels strandstädning i skärgården, fortsätter Ingela. Naturen ligger oss varmt om hjärtat, så det känns självklart att arbeta med hållbarhet i olika former.

Foto: Kola Productions

Nu när högsäsong går över till kvalitetssäsong, är våra närmsta mål att rusta upp våra boenden. Vi har arbetat på i många år för att etablera oss och har nu behov av att renovera, reparera, rusta upp och se över det vi har. Sedan start har vi arbetat med att värna om det lokala, svenska, skandinaviska och hållbara. Så att valet landade på Gripsholm när vi gör våra första ”quick fix” för att komma i ordning, i form av bl.a. sängkläder, kuddar, filtar, dukar och kökshanddukar var självklart. Vi har tidigare köpt deras produkter som har hållit ovanligt länge, så nu är det dags att komplettera och stå rustade för framtiden. Genom att börja med det som ger omedelbara och tydliga effekter, blir vi peppade att fortsätta framåt för att höja oss själva och våra gästers upplevelser i vad vi och många med oss tycker, världens vackraste skärgård!

Upplev en minnesvärd semester eller paus i vardagen – året om!
www.skargardsidyllen.se