Kräftskivan – en härlig sensommartradition

Kräftskivan – en härlig sensommartradition

Sommaren går mot sitt slut och ett härligt sätt att avrunda sommaren är att bjuda in till kräftskiva. Det är en djupt rotad tradition och har sin grund i att man firar att förbudet mot kräftfiske hävs den första onsdagen i augusti. Förbudet fick från början införas då efterfrågan under 1800 talet helt enkelt blev för stor och därför firar man nu ”premiären” med en riktig skiva. Dock har man ätit kräftor ända sedan 1500 talet som då var en riktigt delikatess och som bara de allra rikaste kunde ha råd med.

Det är uppsluppen och festlig tradition som ofta innefattar både lekar och sånger. För att förstärka festen finns härliga dekorationer som kräftskivehattar, haklappar och färgglada lyktor.

Utöver de kokta kräftorna serveras ofta nybakat bröd, ost, gräddfil, dill och västerbottenostpaj. Till det dricks det oftast både öl och snaps.

Då det egentligen är en ganska enkel måltid är det extra roligt att duka lite fint. Duka med en härlig linneduk med tillhörande linneservetter. Det tenderar att bli ganska kladdig om händerna på en kräftskiva så vi kan varmt rekommendera att man använder en linneservett istället för en ganska snabbt smulande pappersservett. Det är både enklare att torka sig på men det gör även att bordet ser mer inbjudande ut och håller sig fräschare längre.

Använd en härlig kökshandduk av linneblandning att slå runt det nybakta brödet

Fina linneservetter med fin servettring av jute.

Låt oss bjuda på ett härligt lite inslag på kräftskivan - minipizza med kantareller.

Suprenkla minipizzor med kantareller

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader
Rulla ut färdiga pizzadegar och tag ut 20 rundlar med hjälp av ett litet glas
Smeta ut crème fraiche över bottnen, häll över riven ost (gärna Västerbottenost), stekta kantarellerna och toppa med tunt skivad rödlök salt och peppar.

Grädda i ugnen i 10-15 minuter.
När pizzan är färdigbakad, toppa med rosmarin.

Njut!