Dukning - en snabbkurs från oss!

Dukning - en snabbkurs från oss!

Att duka ett vackert bord är ett sätt att skapa en inbjudande atmosfär och sätta tonen för en trevlig måltid. Oavsett om det är en speciell fest, en romantisk middag för två, eller bara en vardagsmiddag med familjen så finns det några grundläggande principer att tänka på för att få din bordsdukning att glänsa. En fin dukning kan få vilken enkel måltid som helst att lyfta. Här får du sex snabba tips för att duka fint!

1. Besticken
    När du placerar besticken så kom ihåg att de används i den ordning de placeras på bordet. Placera gaffeln till vänster om tallriken, kniven till höger och om det finns en soppsked så skall den ligga bredvid kniven på höger sida. Vill du hellre placera båda på samma sida så lägger du dem till höger. Bjuder du även på dessert så skall dessertbesticken placeras ovanför tallriken. Låt knivens egg alltid peka inåt tallriken för att undvika olyckor.

2. Glasen
    Glaset du kommer att använda för hela måltiden dvs vattenglaset skall alltid stå längst till höger för att lätt komma åt det. Snaps- eller förrättsglas kommer näst därefter följt av glaset för huvudrätt. Huvudrättsglaset skall placeras mitt ovanför tallriken. Sist och oftast minsta glaset placeras glaset för dessertvin eller söt sprit längst till vänster.

3. Porslinet
    När du dukar med porslin så behöver du egentligen bara tänka på att placera förrättstallriken ovanpå huvudtallriken. Det är viktigare än man tror med att välja porslin som passar bra till hur maträtten ser ut och hur den skall läggas upp. Du kan välja klassiskt vitt eller ljusa toner för ditt porslin för en tidlös look, men om du vill så kan du också låta din personlighet lysa genom att välja färgglatt och mönstrat porslin. I dag finns det en uppsjö av härliga strukturer och mönster till en bra peng som kan vara kul att använda och blanda. Om du köper nytt porslin så kan det vara bra att du tittar efter så att de verkligen går att köra i diskmaskin om du vill undvika handdisk.

4. Servetter & dekoration
    Servetter har både ett praktiskt syfte och är en vacker dekoration. Du kan placera servetten på väldigt många sätt. På bilden nedan finns några förslag från oss. Våra servetter är gjorda i bomull/linneblandning vilket gör att de är väldigt hållbara och slitstarka och gör att de kommer vara i många år. Det är också ett hållbarare alternativ till pappersservetten och finns alltid hemma om du skulle få oväntat besök. Utöver servetterna så består dekoration ofta av blommor. Det kan ju vara fint att ha en maffig stor bukett mitt på bordet, men var noga med att den inte skymmer för mycket så att man inte kan se alla runt bordet. Det kan också vara kul att sätta en massa vaser i olika storlekar och höjder med små kvistar i för fin effekt eller att klippa en slinga med murgröna från trädgården och länga i mitten av bordet. En kul sak är också att ”krydda” dukningen med kastanjer, hasselnötter, blad etc. som är i säsong.

5. Duken
    En duk är som grunden för din bordsdukning och ger inte bara en festlig känsla utan dämpar också ljudet från bestick och slammer med porslin. Storleken på din duk beror på bordet. Det är vanligt att välja en duk med 20-30 cm överhäng över bordskanten, men nu ser vi att trenden går mot att ha ännu längre överhäng. Hos oss hittar du härliga dukar, de flesta i en fin blandning av bomull/linne i de klassiska storlekarna 145x250 cm och 145x310 cm och i flera färger. Nytt för i år är att vi tagit fram en rund duk ∅200 cm samt en extra lång 145x350 cm för det stora bordet eller för den som önskar ett lite större överhäng. De är båda i härligt naturlig linnefärg som är väldigt populär.

6. Ljussättning
    Att duka med levande ljus känns ju alltid härligt. Är det på vinterhalvåret så behöver man ju tända dem direkt, men på sommaren kan de få vänta tills mörkret lagt sig. Det är dock bra att ha dukat med dem från början så att de finns på plats. Har du inga ärvda och pampiga kandelaber så är det kul att mixa med flera olika ljusstakar och storlekar på ljuset för att skapa lite extra dynamik. Känner man inte för levande ljus så kan man även lägga en lite batteridriven slinga på bordet, det är också väldigt fint.

Så nästa gång du står inför att duka, kom ihåg dessa tips för att skapa en vacker och inbjudande måltidsupplevelse. Då känner sig dina gäster lite extra välkomna.

Låt din kreativitet blomstra och njut av den eleganta atmosfär du skapar runt ditt middagsbord.

Happy dining! 🍽️🌼