Vi ses i Almedalen!

Vi ses i Almedalen!

För tredje året i rad är SPP är på plats under Almedalsveckan för att diskutera frågor om välfärdens och branschens utmaningar, unga och sparande, ägarens ansvar samt vikten av en hållbar utveckling. SPP har även gett ekonomen Dr Andreas Bergh i uppdrag att svara på frågan om det går att skapa ett pensionssystem som kombinerar valfrihet, konkurrens och trygghet. Och som dessutom är begripligt.

– Vi är i Almedalen för att lyfta frågor som framför allt är viktiga för den enskilde spararen men också för branschen som helhet. Det handlar om att skapa en sund marknad där spararens intresse står i fokus. Det är en förutsättning för att både kund och leverantör ska bli långsiktiga vinnare, säger Sarah McPhee, Vd, SPP.

Att det är viktigt att spara inför framtiden är ingen nyhet. Ändå är det alltför få som sparar och har en tydlig plan för hur livet efter arbetslivet ska finansieras, menar Sarah.

– Denna utmaning måste vi bemöta och hantera så vi kan behålla vår välfärd och fortsätta att leva ett bra liv även när vi gått i pension. Det är alldeles för många som inte är förberedda på att livet i sig inte förändras så mycket bara för att du går i pension, medan inkomsten ofta förändras radikalt. Det måste finnas enkla, flexibla lösningar och kunderna ska ha rätt att välja själv. Det är ingen annan som ska bestämma var den enskilde spararen ska spara och inte heller hur. Det är kundens pengar.

Vänd på pyramiden
När vi tittar på den klassiska pensionspyramiden är det lätt att få uppfattningen att pensionen i princip är fixad genom att staten tar det större ansvaret och att vi i måste komplettera med lite extra fickpengar, men så är det inte.

–  Vänd på pyramiden så får du en bättre och mer sanningsenlig fördelning. Statens del är en mindre del och vårt eget ansvar betydligt större.

Medvetna val om framtiden
Unga och sparande är en annan viktig fråga som måste upp tydligare på agendan och där det krävs fler insatser för att höja kunskapsnivån inom privatekonomi.

– Det är alldeles för många som i dagsläget faller utanför på grund av okunskap. När ett allt större ansvar förväntas tas av den enskilde är det viktigt att ha tillräckliga kunskaper så att du kan göra medvetna val om din framtid. Att ha koll på sin ekonomi är väldigt befriande och en oerhörd trygghet. Här har vi som bransch också en viktig uppgift att förenkla och förtydliga, avslutar Sarah.

Hållbar framtid eller ingen framtid
Hållbarhet står också högt på agendan. När en större del av världens befolkning vill konsumera på ett helt annat sätt än som varit möjligt tidigare ökar trycket på idag redan pressade naturresurser. Här måste bolagen ta sitt ansvar och anpassa sina verksamheter så att de stödjer en hållbar utveckling.

– Vi måste öka takten och snabbare gå från abstraktion till aktion. Alla bolag måste alla agera hållbart. Hållbar framtid eller ingen framtid. Valet är enkelt, säger Stina Billinger, Hållbarhetschef SPP/Storebrand.

SPP deltar på följande seminarier

Mån 2 juli 13.00-14.00 Har finansvärlden en framtid?
Arrangör: Ernst & Young
Plats: Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6

Finansvärlden står ständigt i samhällets blickfång. Finanskriser, eurokaos och börskrascher skapar dagliga rubriker. Hur ska finansbranschen egentligen agera för att visa att man tar sitt samhällsansvar? Innebär den förändrade kravbilden en hämsko för finansiering av investeringar och innovationer?

Medverkande:
Martin Andersson, Generaldirektör, Finansinspektionen. Sten Dunér, vd, Länsförsäkringar. Peter Norman, Finansmarknadsminister. Michael Wolf, vd, Swedbank. Sara McPhee, Vd, SPP.

Mån 2 juli 14.00 -15.00  Ränta...vad är det?
Arrangör: Fryshuset, CSR Sweden, SPP
Plats: Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, sal B 24.

Hur många ungdomars framtida ekonomi ska raseras innan vi agerar?Ett seminarium om ungdomars privatekonomi. I dag är runt 400 000 svenskar överskuldsatta. Ungdomarna utgör en allt större del av den gruppen. Kunskapen bland dagens unga när det handlar om privatekonomi har aldrig varit sämre.

Medverkande: Charlie Söderberg, ekonomicoach, Balansekonomi AB. Milad Mohammadi, ansvarig för Brobyggarna, Fryshuset. Linda Skogsby, elev på Fryshusets gymnasium, Fryshuset. Sarah McPhee, vd, SPP. Michael Necke, kronodirektör, Kronofogdemyndigheten. Mikael Inglander, vd, Linorff. Jan Åslund, Finans- och Stabschef, Danske bank Sverige.

Tis 7 juli 14.00 - 15.00 Schysta villkor i transportledet --‐ Ett gemensamt ansvar?
Arrangör: SEKO sjöfolk
Plats:  Hamngatan 1, trädgården, Maritim mötesplats

Vad krävs för att svenska företag ska bli bättre att ta socialt ansvar när de köper transporter? Vilka politiska redskap behövs? Och vilka samarbetsformer? Finns det metoder och verktyg som kan användas för att underlätta CSR-arbetet i transportledet? Och på vilket sätt kan konsumenter ta ansvar?

Kenny Reinhold, Avdelningsordförande, SEKO sjöfolk. Stina Billinger, Hållbarhetschef, Storebrandkoncernen. Lisa Svensson, Ambassadör Corporate Social Responsibility, Utrikesdepartementet. Karolina Boholm, Transportdirektör, Skogsindustrierna. representant, rederinäringen. Britt-Marie Mattsson, Moderator, Journalist.

Onsdag 4 juli 8.45-10.30 Hur påverkar konkurrens, valfrihet och transparens den framtida pensionsmarknaden?
Arrangör: SPP
Plats: Restaurang Trädgårn Hästgatan 17

Vad händer med flytträtten, provisionsförbudet och PPM-systemet? Hur kan politikerna stärka kundernas ställning? Är det inte dags för ett helhetsperspektiv på pensionerna?

Medverkande: Sarah McPhee, Vd, SPP. Andreas Bergh, Dr i nationalekonomi, Lunds universitet och Institutet för Näringslivsforskning - IFN. Bo Könberg, Ordförande, Pensionsmyndigheten. Staffan Grefbäck, Vd, Alecta. Lars Jagrén, Chef analys och opinion, Företagarna. Claes Hemberg, Sparekonom, Avanza. Thomas Gür, Moderator.

Onsdag 4 juli 2012 11:00 - 12:00 Vem ska ta ansvar för hållbarhets- och ansvarsfrågor?
Arrangör: CSR Sweden
Plats: Högskolan på Gotland, Cramérgatan

CSR-frågorna blir allt viktigare. Vilket ansvar har ägarna för företagens hållbarhetsarbete och hur tacklar de det ansvaret? Under detta seminarium hör du såväl Finansmarknadsminister Peter Norman som representanter för Svenska Spel, Posten, SPP, Löfbergs Lila och Pfizer.

Medverkande: Peter Norman, Finansmarknadsminister, Regeringen. Sarah McPhee, Vd, SPP. Kathrine Löfberg, Ägare/Kommunikationsdirektör, Löfbergs Lila. Lennart Käll, VD, Svenska Spel. Bengt Matson, CSR/miljöansvarig, Pfizer. Per Mossberg, Kommunikationsdirektör, Posten. Lars Lindblad, Modertor, JKL.

Torsdag 5 juli 15.00 – 16.00  Förändras biståndet i en föränderlig värld?
Arrangör: SIDA
Plats: Donnersgatan/Cramérgatan

Nu utmanar vi bilden av biståndet! Världen förändras. Alltfler människor bor i länder där utmaningarna är annorlunda mot vad vi är vana vid. Nya aktörer förändrar bilden och förskjuter maktbalansen för internationella organisationer som FN och Världsbanken. Vad är svenskt bistånds mervärde?

Medverkande: Charlotte Petri Gornitzka, GD, Sida. Anneli Rogeman, VD, Kooperation utan Gränser. + repr samhällsdebatt/näringsliv, Stina Billinger, Hållbarhetschef SPP/Storebrand

Fredag 6 juli 09.00 - 09-50 Socialt entreprenörskap - konkurrent eller komplement till biståndet?
Arrangör: Social Entrepreneurship Forum
Plats: Hamnplan (hyrd gatumark)

Ett visionärt samtal om hur innovationer kan bidra till global utveckling. Social Entrepreneurship Forum har samlat olika aktörer för att diskutera vilka roller vi har att fylla för att uppnå milleniemålen. twitter: @SE_Forum

Medverkande: Emma Rung, Programchef, Social Entrepreneurship Forum. Johan Åkerblom, Business for Development, Sida. Stina Billinger, Hållbarhetschef, SPP/Storebrand. Christine von Sydow, Generalsekreterare, FRII. Ulrika Stuart Hamilton, Vice VD, Entreprenörskapsforum. Estelle Joubert Westling, Moderator, The Good Guys.

Kontaktuppgifter SPP
Sara Skärvad, Press- och PR-ansvarig, 070-621 77 92
Åsa Wallenberg, Informationschef, 070- 361 34 09

Följ SPP på Twitter

Följ SPPs hållbarhetsarbete på twitter

Allt om Almedalsveckan

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.

Vill du prenumerera på våra nyheter och vara säker på att du får dem först av alla.  Klicka på: Följ–knappen överst på sidan. Upprätta din profil (Logga in med LinkedIn alt. Facebook).