TILLVÄXTEN FORTSÄTTER - TROTS OROLIG MARKNAD

Årets andra kvartal präglades främst av oroligheterna på världsmarknaden som även orsakade negativa konsekvenser för SPPs resultat.

Men på en rad områden överträffar ändå livförsäkringsbolaget sitt andra kvartalsresultat jämfört med samma period förra året.

- SPP erbjuder en konkurrensmässig aktieandel och därför orsakar en turbulent marknad tråkiga resultat. Men vi gläds över vårt mycket goda administrationsresultat och att premieinkomsterna och fondförsäkringsandelen fortsätter att öka, säger Sarah McPhee, SPPs verkställande direktör.

SPP Livförsäkring fortsätter att tydligt positionera sig som ett av landets allra mest konkurrenskraftiga pensionsbolag.

- Vi följer vår långsiktiga arbetsplan och överträffar på flera punkter  de höga målsättningar som vi satt upp för vår verksamhet. Därför är det mycket glädjande att vi kan vara kostnadseffektiva och samtidigt visa marknaden ett starkt inflöde till fondförsäkringsandelen, säger Sarah McPhee.

Resultatet för årets andra kvartal omfattar bland annat ett positivt administrationsresultat om hela 33 miljoner SEK jämfört med ett negativt resultat om 48 miljoner SEK för samma period förra året. Det innebär att följden av förra årets omfattande omställnings- och effektiviseringsarbete nu tydligt även märks i redovisningen.

Dessutom redovisar SPP återigen en ökning av fondförsäkringsandelen, som nu uppgår till 69 procent av nyförsäljningen. Det är att jämföra med 55 procent för förra årets andra kvartal. Premieinkomsterna  fortsätter också att öka  -  från 4,9 miljarder SEK under förra årets första sex månader till nu 5,1 miljarder SEK för samma period.

- Vi utsågs även, för andra året i rad, till årets fondförsäkringsbolag av mäklarna Söderberg och Partners, vilket är ett mycket fint kvitto på att vårt erbjudande tydligt stämmer med det spararna efterfrågar och att avgifterna är rimliga, säger Sarah McPhee.

Även SPPs totala förvaltade kapital ökade med hela 13 miljarder SEK  -  från 126 miljarder SEK vid förra årets andra kvartal till 139 miljarder SEK.

Beroende på oroligheterna på världsmarknaden, med bland annat kraftiga börsfall och sjunkande räntor, minskade det finansiella resultatet till -327 miljoner SEK och uppgår hittills i år till totalt -309 miljoner SEK, vilket  -  med anledning av att SPP är ett vinstutdelande bolag  -  koncernens aktieägare bär effekten av.

Avkastningen på den öppna traditionella försäkringen uppgick under kvartalsperioden till 1,6 procent och för den rullande tolvmånadersperioden  -  mellan andra kvartalet 2009 till och med andra kvartalet i år  -  uppgick den till 7,3 procent.

Gruppsolvenskvoten i SPP uppgick efter andra kvartalet till 1,60 (2,07).

För ytterligare information:

Niklas Bodell, informationschef, tel: 070-521 11 99

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.