Mia Nyberg, vd Storebrand Fonder

Starkt första halvår och ny vd

Första halvåret av 2023 har varit fortsatt starkt för Storebrand Fonder som hade fondmarknadens näst största nettoinflöden på 12,4 mdr SEK. Flödena och marknadsutvecklingen ger ett förvaltat kapital för Storebrand Fonder på 389 mdr SEK och en marknadsandel på 5,4 % av den svenska fondmarknaden.

Under första halvåret 2023 tog börsen igen en del av tappet från fjolåret som var det första året med negativ avkastning sedan 2018, trots fortsatta räntehöjningar. Med volatila börser och en svensk obligationsmarknad som till stor del präglats av kreditoro i fastighetsmarknaden har inflödena till Storebrand Fonder varit fortsatt stabila. Storebrand Fonder hade nettoinflöden på 12,4 miljarder kronor och därmed de näst största nettoinflödena bland de svenska fondbolagen under halvåret. Det kan sättas i relation till 50,7 miljarder kronor som gick till fonder på hela den svenska fondmarknaden under halvåret, enligt statistik från Fondbolagens förening.

- Vi ser att efterfrågan på en väldiversifierad portfölj är stor, hos såväl privata sparare som institutionella investerare. Vår breda palett av indexnära aktiefonder och aktivt förvaltade aktie- och räntefonder är ett framgångskoncept som vi ska fortsätta att utveckla och bygga vidare på, säger Mia Nyberg, nytillträdd vd Storebrand Fonder.

Ny vd

Den 1 juni tillträdde Mia Nyberg som ny vd för Storebrand Fonder.

- Storebrand Fonder har haft en fantastisk utveckling de senaste åren och ambitionerna är fortsatt höga, så det är sporrande att få fortsätta att leda verksamheten framåt. Nu arbetar vi med att säkerställa att vi har robusta processer som klarar en ytterligare skalering med en tydlig profil som ledande på hållbara investeringar. Som en av Nordens största kapitalförvaltare kan vi ta ut våra fonder på flera marknader under ett och samma namn, kommenterar Mia Nyberg.

Återigen prisade som Årets fondbolag av Söderberg & Partners

I mars uppmärksammades Storebrand Fonder för tredje gången på fem år som Årets fondbolag av Söderberg & Partners. Motiveringen löd: "Storebrand utses till Årets fondbolag 2022. Storebrand har ett brett utbud av fonder inom olika tillgångsslag, investeringsstilar och regioner. Stor hänsyn tas till ansvarsfulla investeringar och hållbarhetsanalys utgör en central och integrerad del i förvaltningen, där bolaget länge legat i framkant. I vår fondanalys har bolaget presterat stabila resultat över tid inom både avkastning och hållbarhet, med flera gröna betyg."

- Utmärkelsen är ett fint kvitto på det arbete vi gör för att fortsätta ligga i framkant med våra enkla och prisvärda fonder med ambitiösa hållbarhetskriterier, säger Mia Nyberg.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På storebrandfonder.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka, för mer information gå till storebrandfonder.se/fonder/hallbara-investeringar/

Välkommen till Storebrand Sverige

På Storebrand/SPP är hållbarhet helt integrerat i kärnverksamheten. Det innebär att vi utöver ekonomiska parametrar väger in även sociala och miljömässiga aspekter i samtliga beslut som fattas inom koncernen – från mindre inköpsfrågor till stora investeringsbeslut.