SPP renodlar strukturen

I enlighet med den tidigare genomförda effektiviseringen av SPPs bolagsstruktur får SPP Livförsäkring AB från början av andra kvartalet 2013 en egen VD och styrelse. Ny VD i SPP Livförsäkring AB blir Staffan Hansén. Sarah McPhee fortsätter som koncernchef för SPP samt som VD för SPP Liv Fondförsäkring AB.

Samtidigt övergår merparten av SPP Livförsäkring ABs medarbetare till SPP Liv Fondförsäkring AB. SPP Livförsäkring AB kommer att upphandla service och tjänster av SPP Liv Fondförsäkring AB.

– Det är en anpassning till regelverk och syftar till att förhindra potentiella intressekonflikter. Förändringen avspeglar även väl koncernens långsiktiga strategiska inriktning med ökat fokus på fondsparande. Det är därför naturligt att vi också samlar huvuddelen av personalen i fondförsäkringsbolaget, säger Sarah McPhee, koncernchef SPP, och tillägger;

– Många av våra kunder har sparande i både livbolaget och i fondförsäkringsbolaget, och de ska även fortsättningsvis uppleva att de är kunder i ett och samma SPP. Det blir därför ingen skillnad för kunderna.

Staffan Hansén, som från början av andra kvartalet blir ny vd i SPP Livförsäkring, har en gedigen bakgrund från branschen och har arbetat inom koncernen sedan Storebrand köpte SPP 2007.

– Vi ser att branschen är på väg in i en ny fas och vi behöver anpassa vårt sätt att arbeta efter det, säger Staffan Hansén, vd SPP Livförsäkring AB.

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.

Vill du prenumerera på våra nyheter och vara säker på att du får dem först av alla.  Klicka på: Följ–knappen överst på sidan. Upprätta din profil (Logga in med LinkedIn alt. Facebook).