Johanna Lundgren Gestlöf, Hållbarhetschef SPP

SPP lanserar Hållbarhetskartan – "en unik tjänst för att visualisera pensionens hållbarhetsnivå"

Idag lanseras "Hållbarhetskartan" - SPPs tjänst för såväl dig som företagskund som anställd, som vill få bättre översikt och följa upp hållbarheten i pensionssparandet. Syftet med Hållbarhetskartan är att med hjälp av konkret hållbarhetsdata underlätta för SPPs kunder att fatta medvetna beslut kopplat till tjänstepensionen.

Hållbarhetskartan är nästa steg i SPPs arbete med att främja ett mer hållbart pensionssparande. I oktober 2020 lanserades "Ert Klimatavtryck"* där SPPs företagskunder kan se klimatavtrycket för sina anställdas samlade tjänstepensionssparande i SPPs fonder, och i mars lanserades möjligheten för företagskunder att se hur stor del av deras pensionssparande som ligger i de två mest hållbarhetsfokuserade kategorierna enligt EU:s Disclosureförordning.

- Nu utökar och tillgängliggör vi mer hållbarhetsdata kopplat till pensionen, kommenterar Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP.

I Hållbarhetskartan kan nu både företag och individer som är kunder hos SPP få en samlad överblick över fyra konkreta nyckeltal: Andel fossilfria fonder**, klimatavtrycket för deras samlade pensionssparande, andel hållbarhetsfokuserade fonder enligt EU:s Disclosureförordning och total hållbarhetsnivå utifrån etiska, sociala och miljömässiga faktorer. Samtliga nyckeltal beräknas utifrån kundens samlade pensionssparande hos SPP.

– Med Hållbarhetskartan får våra företagskunder konkret hållbarhetsdata att använda i både års- och hållbarhetsredovisningen. Detta är nyckeltal som kan användas för att visa kunder, anställda och andra intressenter att företagets hållbarhetsarbete även inkluderar en av de största personalkostnaderna – pensionsinvesteringarna.

Enligt en undersökning av SPP vill nio av tio anställda att tjänstepensionen ska vara hållbar. Med Hållbarhetskartan kan du som arbetsgivare visa de anställda att företaget integrerar tjänstepensionen i hållbarhetsarbetet, menar Lundgren Gestlöf.

– Vår förhoppning är att företagskunder ska använda dessa nyckeltal till att förstärka attraktiviteten i deras förmånspaket och employer branding, i syfte att både locka och behålla talanger.

Även individkunder med rådgivning hos SPP kan nu få tillgång till deras personliga Hållbarhetskarta.

– Vi vet att hållbart sparande kan vara en djungel av olika begrepp. Samtidigt vill allt fler ha en trygghet i att veta att deras pensionssparande omfattas av krav gällande social, etisk och miljömässig hållbarhet. I Hållbarhetskartan får du som kund en översikt på hela ditt sparande hos SPP, och slipper leta information om varje enskild fond, säger Lundgren Gestlöf och fortsätter:

– Du får helt enkelt en sammanfattning där du kan se om du är nöjd med den totala hållbarheten i dina val eller inte.

I dagsläget kan SPPs kunder följa upp fyra nyckeltal i Hållbarhetskartan. I takt med att tillgången och tillförlitligheten i hållbarhetsdata ständigt förbättras kommer Hållbarhetskartan utökas med ytterligare nyckeltal.

– Vår ambition är och förblir att erbjuda dig som kund en så bra översikt och kontroll över hållbarheten i pensionen som möjligt, så att du som kund kan fatta medvetna och modiga val.

Här kan du läsa mer om Hållbarhetskartan.

*Ert K
      limatavtryck visar koldioxidintensiva bolag kunden har investerat i. Här ingår också data för hur mycket lägre det klimatavtrycket är än ett jämförbart sparande utan hållbarhetskrav.

**En fossilfri fond definieras i detta nyckeltal som en fond som inte investerar i företag som får mer än 5% av sina intäkter från produktion eller distribution av fossila bränslen. Undantag kan göras i vissa fonder för bolag som är i linje med Parisavtalet genom exempelvis hög andel förnybart och minskad andel fossilt.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se

Johanna Lundgren Gestlöf, Hållbarhetschef SPP

SPP tar nästa steg för att främja ett mer hållbart pensionssparande

Nu lanserar SPP en tjänst för de företagskunder som vill kartlägga hur väl deras samlade pensionssparande hos SPP står sig relation till EUs nya Disclosureförordning för hållbara investeringar som träder i kraft den 10 mars. För de företagskunder som vill ha ett pensionssparande som främjar hållbarhet enligt Disclosureförordningen finns nu "Hållbarhetsfokus" – SPPs mest hållbara samlade fondutbud.