SPP förvärvar kontorsfastighet som också blir SPPs nya huvudkontor

SPP har förvärvat tomträtten till fastigheten Fyrfotan 1 på Vasagatan 8-10 i Stockholm. Förvärvet med en köpeskilling på 410 mkr är en investering inom ramen för spararnas portfölj, men ska också inrymma SPPs nya huvudkontor.

Fyrfotan 1 är byggd 1970 och omfattar drygt 16 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta, samt del i det garage under byggnaden som är gemensant med grannfastigheterna Snäckan 7 och 8.

- Detta är en investering som ligger helt i linje med vår investeringsstrategi, att förvärva bra belägna kontorsfastigheter. I takt med att stadskärnan växer och förtätas blir närheten till spårbundna kommunikationer allt viktigare. Med Citybanan fördubblas den kapaciteten. Läget var därför en av de avgörande faktorerna när köpet gjordes, säger Tomas Svensson VD på Storebrand Fastigheter.

Byggnaden är i dagsläget i stort sett tomställd och ska genomgå en totalrenovering för att möta SPPs höga miljökrav på exempelvis lägre energiförbrukning och bättre inomhusklimat.

- Vi är övertygade om att detta är en långsiktigt bra investering för våra sparare. Det finns stora planer för hela området och stadsdelen ska moderniseras och bli mer levande, vilket gör att attraktiviteten bara kommer att öka, säger Tomas Svensson.

SPP är den första hyresgästen och flytten till det nya kontoret beräknas ske inom två år. SPP kommer att disponera cirka 60 procent av kontorsytorna för eget bruk.

- Flytten är viktig för SPP av flera skäl. Vi behöver bättre och effektivare lokaler. Men också för att vi fullt ut ska kunna skapa vår egen identitet och bygga vidare på våra kärnvärden och vårt varumärke, säger Sarah McPhee, VD SPP.

För ytterligare information om fastighetsinvesteringen kontakta:
Tomas Svensson, VD Storebrand Fastigheter. Telefon 070-558 52 25

För ytterligare information om SPPs flytt kontakta:
Sarah McPhee, VD SPP. Telefon 08-451 75 20

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.