Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

Små bolag, stora möjligheter- nu lanseras SPP Sverige Småbolag Plus

SPP Sverige Småbolag Plus är en fossilfri, indexnära aktiefond som investerar i småbolag på den svenska aktiemarknaden till en konkurrenskraftig förvaltningsavgift.

- De senaste åren har mindre bolag haft en betydligt bättre utveckling på den svenska aktiemarknaden än stora vilket gör att vi är övertygade om att fonden kommer att vara ett attraktivt komplement i många olika sparares portföljer. Att fonden dessutom är fossilfri till en konkurrenskraftig förvaltningsavgift gör den unik i sitt slag, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder men poängterar att;

- Även om småbolag kan ge möjlighet till högre avkastning är det viktigt att vara medveten om att det också kan medföra en något högre risk.

Fonden förvaltas indexnära med fokus på hållbarhet, vilket innebär att bolag med lågt koldioxidavtryck och med högt hållbarhetsbetyg väljs in. Fonden kan även investera upp till 10 procent i nordiska lösningsbolag, det vill säga bolag som tillhandahåller produkter och tjänster som har lösningar på världens hållbarhetsutmaningar.

SPP Sverige Småbolag Plus passar den som vill ha en fossilfri, hållbar och indexnära svensk småbolagsfond till en förvaltningsavgift på 0,50 procent.

Fonden finns tillgänglig på spp.se, avanza.se, nordnet.se och fondmarknaden.se.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 6-7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På sppfonder.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka, för mer information se sppfonder.se/hallbarhet.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se