Shoka Åhrman, sparekonom på SPP och Storebrand

Oroande skillnader i pensionssparande bland unga kvinnor och män, visar ny SPP-undersökning

En ny undersökning från SPP visar att många unga är mindre aktiva i sitt pensionssparande trots en stark önskan om ett aktivt liv som pensionär. Undersökningen visar dessutom på en oroande skillnad mellan unga kvinnors och mäns pensionssparande, där kvinnorna tenderar att vara mindre aktiva än männen.

Enligt undersökningen har 73% av de tillfrågade unga i åldern 18–34 år en positiv förväntan på sitt liv som pensionär. De mest populära planerna för framtiden är att umgås med familj och nära och kära (74%) samt att resa (50%). Trots detta visar undersökningen att många unga inte tar aktiva steg för att förbättra sin pension. Mer än hälften (53%) av de unga mellan 18 och 34 år är passiva i sitt pensionssparande, och 60% tycker att pensionsreglerna är svåra att förstå.

Många unga är också oroade för sin ekonomiska situation som pensionärer. 58% tror att framtidens pensionärer kommer att ha det ekonomiskt sämre än dagens, och 52% oroar sig för politiska förändringar som kan påverka pensionsvillkoren. Dessutom är 46% bekymrade över inflationens inverkan på pensionen. Ungefär en tredjedel av de unga (29%) känner inte till vem som tillhandahåller deras tjänstepension, och 41% vet inte hur mycket som betalas in på deras pension.

Skillnader mellan unga kvinnors och mäns pensionssparande

Undersökningen visar att en majoritet av unga kvinnor (57%) mellan 18 och 34 år inte tar aktiva steg för att förbättra sin pension, jämfört med 49% av männen i samma åldersgrupp. Detta pekar på en potentiellt fördjupande ojämställdhet mellan könen när det gäller framtida pensioner.

Med tanke på att pensionerna i framtiden förväntas bli lägre är det viktigare än någonsin att vara aktiv i sitt pensionssparande. Skillnader i sparande mellan män och kvinnor i ung ålder kan leda till större ekonomiska klyftor längre fram i livet.

“Det är oroande att en majoritet av de unga kvinnorna inte tar aktiva steg för att förbättra sin pension. Vi vet redan att kvinnor riskerar att halka efter på grund av skillnader i lön och högre andel deltidsarbete. Självklart är det lätt att tänka på annat som ung men alla aktörer i samhället måste hjälpas åt att påminna om vikten av en bra pension” säger Shoka Åhrman, sparekonom på SPP.

Fakta undersökning

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av SPP Pension & Försäkring. Syftet med undersökningen är att undersöka målgruppens inställning till och planer för sin pension. Resultatet bygger på 1051 intervjuer under perioden 14-20 juni 2024.