Högst tilltro till de privata alternativen vid valet av premiepension - tydligast bland ungdomar

Förtroendet för de privata alternativen står högst i kurs vid valet av Premiepension. Det visar en undersökning som pensionsbolaget SPP gjort.  4 av 10 av de tillfrågade tror mer på de privata fondförvaltarna medan endast 1 av 10 tror att det statliga alternativet ger högst avkastning på sikt. Tilltron till privata alternativet är tydligast bland de yngre men det är också de som i lägst utsträckning gör något åt det.

Rose-Marie Blidnert Sellin, ansvarig för omvärldsbevakning på SPP, tycker inte att resultat är särskilt förvånade egentligen utan menar att det återigen bekräftar hur de unga tänker.

- I deras värld är inte företagen "the bad guys", tvärt om ses de ofta som ansvarsfulla samhällsaktörer. De är inte heller uppväxta med att staten fixar allt. Däremot är det anmärkningsvärt att så få faktiskt gör något åt det, säger Rose-Marie.

Rose- Marie menar också att pensionen förknippas med något som kommer att hända långt in i framtiden vilket gör att det inte finns någon relation till pengarna och att de nästan blir fiktiva. Detta faktum gör att många tyvärr fattar irrationella beslut eller kanske inga beslut alls för att få ut det mesta av sin framtida lön.

Premiepensionen kan utgöra 40 procent
Att premiepensionen kan komma att utgöra så mycket som 40 procent av den slutgiltiga pensionen är något som de allra flesta ungdomar inte är medvetna om.

För en person som har ett 40-årigt arbetsliv framför sig och som investerar sitt premiepensionskapital i en medelriskportfölj kan premiepensionen alltså vid pensioneringstillfället förväntas bli relativt stor*. Men trots detta och trots att en passiv inställning till premiepensionen innebär att pengarna placeras av staten tillhör de flesta icke-väljare den yngre generationen.

- Det hänger ihop med att allt för många skjuter pensionsvalen på framtiden och kommer på alldeles för sent att de ska se över sitt pensionssparande. Många har heller inte riktigt förstått allvaret i att det är mer upp till den enskilde att spara ihop till ett kapital som de kan leva på när de slutat jobba. Det har väldigt lite med premiepensionen att göra egentligen och mer om pensionssparande generellt.

Positiv syn - Optimismen är störst bland de yngre

Men svenskarna har en överlag optimistisk syn på sin pension enligt en tidigare undersökning som SPP gjort. De flesta tror att pensionen blir bra eller till och med fantastisk. Nästan alla räknar med att de ska leva ett aktivt liv fyllt med upplevelser, bland annat resor. Endast 6 procent tror att de kommer att bli orkeslösa när de blir pensionärer.

I toppen på listan över pensionsdrömmar ligger "umgås med barn och barnbarn" samt "ägna mer tid åt fritidsintressen och ett aktivt liv". Undersökningen visar också att optimismen är störst bland de yngre och att de i större utsträckning är villiga att pensionsspara, medan de äldre tänker sig att de ska vinna på Lotto eller helt enkelt bara hålla tummarna för att pensionsdrömmarna ska förverkligas.

- Detta är intressant ur aspekten att unga i tidigare undersökningar visat ett lågt intresse för sparande och då framförallt pensionssparande. Att de något äldre åldersgrupperna hoppas på turen kan ju ses som lite oroväckande. Att vår syn på pensionen nu håller på att ändras och att vi ser på livet som pensionär annorlunda är bra. Och det är bra att vi tillåter oss att drömma. Men det skapar också förväntningar som vi måste hantera nu och inte sen avslutar, Rose-Marie Blidnert Sellin.

Topplista - pensionsdrömmar
1. Umgås med barn och barnbarn (64%)
2. Leva aktivt och ägna mer tid åt fritidsintressen (64%)
3. Resa mer, kanske jorden runt (56%)
4. Snickra på sommarhuset och påta i trädgården (30%)
5. Flytta till ett varmt land (27%)
6. Gå mer på teater och bio (25%)
7. Titta mer på tv och ta det lugnt (13%)
8. Leva ut mina ungdomsdrömmar (6%)

Ytterligare slutsatser från undersökningen om Pensionsdrömmar

• För att uppnå sina pensionsdrömmar skiljer det sig mellan åldersgrupperna. För att pensionsdrömmen ska förverkligas ska de yngre jobba mycket hårdare och helst göra superkarriär, medan de äldre tänker sig att de istället ska jobba längre.
  • Fler än var tredje svensk tänker sig att de ska hålla tummarna eller hoppas på en lottovinst för att pensionsdrömmen ska bli verklighet.
  • Fyra av tio, 41 procent, uppger att de ska pensionsspara, vilket är det överlägset vanligaste svaret för att uppnå pensionsdrömmarna. Intresset för att pensionsspara är störst i Småland och minst i Stockholm. Och det är allra störst bland yngre.
  • Hälften så många i åldersgruppen 56+ är intresserade av att flytta till ett varmare land jämfört med övriga åldersgrupper. I den äldsta målgruppen, 56+, är man mest intresserade av att fortsätta att leva ett aktivt liv.
  • 13 procent drömmer om att titta mer på TV. Den drömmen är störst i norra Mellansverige.
  • Intresset att pensionsspara är störst i Småland och minst i Stockholm och i Övre Norrland. Intresset att jobba hårdare och göra superkarriär är å andra sidan lågt hos Smålänningarna.
  • Intresset att umgås med barn och barnbarn är störst i Sydsverige och minst i Mellersta Norrland när svenskarna drömmer om vad de ska göra när de går i pension.
  • De boende i Sydsverige är också i högst utsträckning intresserade av att resa mer medan intresset att resa är minst i Norra Mellansverige.

SPP Tipsar
Det är summan av sparandet som är intressant och du har möjlighet att påverka alla delar så att du får maximal effekt av ditt sparande. Så tänk i tre enkla steg.

1. Premiepensionen, ett enkelt val som kan få stor påverkan på slutsumman. Det kan räcka med ett val en gång om du väljer exempelvis en generationsfond, som automatiskt anpassar risknivå efter ålder och tid kvar till pensionen. Kasta inte kuvertet, gör ett val.
  2. Om din arbetsgivare har kollektivavtal har du redan en tjänstepension. Då är det bara att välja vilket bolag som ska förvalta hela eller delar av din pension och på vilket sätt pengarna ska förvaltas. Om du inte har kollektivavtal, ska du se till att förhandla tjänstepension när du förhandlar lön, en förmån som gagnar både dig och din arbetsgivare . Är du egenföretagare finns det enkla lösningar där du kan växla upp i takt med att bolaget växer och ser till att du maxar den allmänna pensionen.
  3. Det privata sparande är ett komplement till basen i sparandet och är kanske den del som är mest avgörande för hur livet ska bli när du slutat jobba. Här finns det många olika lösningar som kan anpassas efter din unika livssituation. Ta hjälp om du tycker att det är svårt att välja.

*Källa: Pensionsmyndigheten

Kontaktpersoner SPP: