ABB inne igen

För snart fem år sedan avslöjades att ABB var inblandad i omfattande korruptionsaffärer i Irak. Därför beslöt Storebrandkoncernen att omedelbart upphöra med samtliga investeringar i bolaget.

Men sedan ABB nu byggt ett eget anti-korruptionsprogram samt avsevärt förbättrat sina kontrollrutiner beslutade SPP och Storebrands investeringsråd nyligen att åter investera i industrikoncernen.

- SPP och vår ägarkoncern Storebrands analysavdelning har haft regelbunden kontakt med ABBs huvudkontor i Schweiz och kan konstatera att de lyssnade på våra och andras förväntningar om förbättrade rutiner och antikorruptionssystem. Vår bedömning är att de på ett bra sätt kommit tillrätta med problemen. Vi tycker att resultatet av deras arbete är tillfredsställande och därför öppnar vi nu för att  investera i ABB igen, säger Stina Billinger, Samhällsansvarsstrateg, på SPP och fortsätter:

- De senaste veckorna har vi därför valt att investera cirka 700 miljoner kronor i industrikoncernen. Långsiktigt tror vi att det är en väldigt bra affär för våra sparare.

I samband med ABB-beslutet inkluderade även SPP ytterligare sex bolag till den aktiva investeringslistan. Dessa är:

• ConocoPhilips, energibolag med huvudkontor i USA
  • Freeport McMoRan, gruvbolag med huvudkontor i USA
  • Nucor, ståltillverkare med huvudkontor i USA
  • Biovail, läkemedelsbolag med huvudkontor i Kanada
  • Meda, läkemedelsbolag med huvudkontor i Sverige
  • Rowan, oljebolag med huvudkontor i USA

- Korruption är ett stort samhällsproblem eftersom det hämmar utveckling och håller kvar länder i fattigdom. Det är därför oerhört prioriterat för oss att inte understödja korruption, säger Stina Billinger.

SPP och Storebrand är en ledande aktör på den nordiska marknaden för långsiktigt sparande och försäkring. Enbart SPP förvaltar 135 miljarder kronor.

Koncernen för dialog och analyserar kontinuerligt över 3 000 företag utifrån deras prestationer och förbättringar inom samhällsansvar.

Konsekvensen av det är att vi även avstår från att investera i bolag som medverkar till brott mot mänskliga rättigheter, korruption, orsakar allvarliga klimat- och miljöskador, produktion av landminor, klusterbomber och atomvapen samt produktion och försäljning av tobak.

Läs mer på www.spp.se

För mer information:

Niklas Bodell, informationschef, tel: +46-70-521 11 99

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.