SPPs kommentar angående årsstämman i Lundin Petroleum 10 maj

Vid Lundin Petroleums årsstämma röstade SPP nej till aktieägarförslagen om att tillsätta en privatutredning angående misstänkta folkrättsbrott.  För SPP är det viktigt att dessa misstankar blir ordentligt utredda och därför måste åklagaren få möjlighet att ostört avsluta sin förundersökning. I grunden handlar det om att visa respekt för de drabbade i Sudans rätt att få sin rättssak prövad opåverkat av andra intressen.

Vid den internationella åklagarkammaren i Stockholm pågår en förundersökning angående misstankar om brott mot den internationella humanitära rätten i Sudan under åren 1997-2003. Eftersom ett annat bolag i Lundinkoncernen, Lundin Oil, var verksamt i det aktuella området vid den tiden finns det skäl att anta att både bolaget och ledande företrädare för bolaget kan bli föremål för åklagarens utredning.

Åklagarkammaren är den myndighet som har ansvar att utreda misstankar om brott mot de mänskliga rättigheterna och det är bara genom en åklagarledd utredning som grundläggande rättsäkerhetskrav kan bli tillgodosedda. För SPP är det därför viktigt att åklagaren får arbeta ostört och att brottsmisstankarna blir ordentligt utredda på ett professionellt och rättsäkert sätt. SPP har också förvissat sig om att Lundin Petroleum fullt ut kommer att samarbeta med åklagaren om denne så begär.

Vid Lundin Petroleums årsstämma fanns två aktieägarförslag att bolaget skulle tillsätta och finansiera en egen privatutredning om Lundinbolagens eventuella delaktighet i folkrättsbrott i Sudan under åren 1997-2003. Den föreslagna utredningen skulle alltså behandla samma tidsperiod och samma geografiska område som redan är föremål för åklagarens förundersökning.

En privatledd utredning tillsatt i syfte att tillgodose aktieägarintressen riskerar att störa den pågående förundersökningen och därigenom minska eventuella brottsoffers möjlighet till upprättelse.

SPP anser därför inte att en parallell privatledd utredning bidrar till att klargöra de anklagelser som riktats mot Lundin Petroleum. På utredningsstadiet är det inte heller möjligt att skilja på hur individer och bolaget har agerat, eftersom misstankarna rör gärningar som begåtts av individer i bolagets namn.

Vi ställer fortsatt höga krav i vår ägardialog
SPP har tillsammans med Storebrand en analysavdelning som arbetar med att granska och ställa krav på de bolag vi investerar i utifrån ett hållbarhetsperspektiv och mänskliga rättigheter. I vår pågående ägardialog med Lundin Petroleum har SPP bland annat ställt krav på att bolaget redovisar hur de arbetar med att implementera de senaste regelverken som beslutats av FN – de s.k. Ruggieprinciperna.

Vi har för avsikt att fortsätta vår aktiva ägardialog med Lundin Petroleum i syfte att följa upp denna och andra ägarstyrningsfrågor.

Kontaktperson: Rickard Wessman, Ägaransvarig, SPP, Tel  +46 70 261 26 17