SPP/ Storebrand återigen kvalificerade till tunga hållbarhetsindex

SPP/ Storebrand återigen kvalificerade till tunga hållbarhetsindex

SPP/Storebrand fortsätter att imponera internationellt genom att återigen kvalificera sig till de erkända indexen för hållbarhet - Dow Jones Sustainability Index (DJSI) och FTSE4Good.

Storebrand har varit kvalificerad till dessa index ända sedan starten 1999 (DJSI) respektive 2001 (FTSE4Good).

- Att vi ska kvalificera oss till dessa index är centrala målsättningar i vår handlingsplan för hållbarhet. När kvalificeringskraven ökar och konkurrensen blir tuffare är det ännu viktigare att vi hela tiden ser till att vi blir bättre. Vi ska fortsätta att vara ambitiösa och innovativa inom hållbarhet som en integrerad del av vår verksamhet för att alltid vara bland de bästa, säger Stina Billinger ansvarig för hållbarhet i Storebrandkoncernen.

I indexet DJSI ingår världens ledande företag inom hållbarhet. Baserat på analyser av de 2500 största företagen i världen blir de tio bästa procenten i respektive bransch utvald efter en grundlig värdering av ekonomi, miljö och sociala förutsättningar. Storebrand finns på listan Sustainability Leaders 2011 och är därmed bland de 16 mest hållbara företagen i världen i vår bransch och på topp 10-listan för europeiska försäkringsbolag.

I indexet FTSE4Good understryks att globala investerare i ökande grad fokuserar på miljömässiga och sociala aspekter i sin portföljuppbyggnad. Storebrand har bevisat att den typ av mekanismer och åtgärder som hanterar dessa risker är på plats och därmed uppfyller globalt erkända standarder för hållbarhet.

Mer om DJSI http://www.sustainability-index.com/

Mer om FTSE4Good http://www.ftse.com/Indices/FTSE4Good_Index_Series/index.jsp