SPP bemöter felaktighet i SvD:s granskning på temat Livbolagens omställning

Idag fortsatte SvD:s granskning på temat Livbolagens omställning, där SvD menar att SPP flyr risk efter miljardsmäll och att SPP för en medveten kampanj för att bekosta affärsmodellen. Detta är felaktigt.

Det anges i intervjun felaktigt att den garanterade avkastningen i SPP innebar en förlust för SPP om 858 miljoner kronor. Förlusten skulle enligt Svenska Dagbladet uppkommit på grund av att SPP inte uppnått en garanterad avkastning på 5 procent och att Storebrand därför skulle skjutit till pengar för att kunderna skulle få sin garanterade avkastning. Detta är felaktigt.

Förändring av kapitaltillskott, vilket SvD hänvisar till, ingår som en av flera poster i det finansiella resultatet. Det finansiella resultatet visar den samlade marknadseffekten hänförlig till SPPs garantipensioner. Under 2011 var det finansiella resultatet negativt och uppgick till -262 miljoner kronor och var den post som påverkade SPPs resultat.

Under år 2011 gav Storebrand ett kapitaltillskott till SPP på 852 miljoner kronor. Storebrand tillförde kapital för att stärka SPPs solvens och möta myndigheternas kapitalkrav. Den åtgärden hade ingen resultateffekt utan stärkte SPPs eget kapital och därmed solvensen.

SPP genomför en informationskampanj där vi upplyser våra kunder om vad de har för pensionslösning och vad det finns för, för och nackdelar med olika sparformer givet vår omvärld. Nya tuffare kapitaltäckningskrav innebär att livbolagen måste sänka andelen aktier i portföljen samtidigt som räntorna nått rekordlåga nivåer. Utsikterna att få mer än den garanterade avkastningen i en traditionell pensionsförsäkring blir därmed begränsade.Om kunderna inte tycker att det är en tillfredställande avkastning så vill vi informera om vad det finns för alternativ. I en fondförsäkring har kunden möjlighet att själv påverka aktieandelen i sitt sparande och därmed även möjligheten till en bättre avkastning

Vi på SPP vill vara tydliga med vad vi rekommenderar våra kunder och varför. På lång sikt är vi på SPP övertygade om att fondförsäkring är den bästa långsiktiga sparlösningen för många av våra kunder.