Sammanslagning av JP Morgan Japan Focus och JP Morgan Japan 50 Equity Fund

JP Morgan Asset Management har meddelat att fonderna JP Morgan Japan Focus Fund och JP Morgan Japan 50 Equity Fund kommer att fusioneras. Beslutet är baserat på fonderna har liknande investeringsstrategier. Som en konsekvens av detta stoppas JP Morgan Japan Focus för nyteckning den 25 september.

Kundmedel i JP Morgan Japan Focus kommer att föras över till JP Morgan Japan 50 Equity Fund. Berörda kunder informeras via brev.

Kommentarer från JP Morgan Asset Management: Bakgrund och motiv för fusionen Fusionen identifierades efter en strategisk översyn av JP Morgan Asset Managements fondutbud. Syftet var att förenkla och förbättra erbjudandet, se till att andelsägarna får tillgång till ett brett diversifierat och innovativt produktutbud.

Det som var avgörande för fusionen var att fondernas investeringsstrategi skulle ha en betydande överlappning.

Viktiga skillnader i placeringsinriktning mellan JP Morgan Investment Funds – Japan Focus Fund och JP Morgan Japan 50 Equity Fund

- Båda fonderna investerar i japanska företag men den nya fonden, JP Morgan Japan 50 Equity Fund, investerar främst i medelstora till stora japanska företag.

- Den utgående fonden, JP Morgan Japan Focus Fund, har varit mer offensivt förvaltad vilket betyder att den har tagit större positioner, har haft högre omsättning av företag och ibland kan ha haft en betydande exponering mot vissa delar av marknaden.

- JP Morgan Japan 50 Equity Fund kommer ha samma förvaltare som JP Morgan Japan Focus Fund vilket var en avgörande faktor vid beslutet att fusionera fonderna.