Ny lagstiftning påverkar privat försäkring

Den 21 december inför EU en ny diskrimineringslagstiftning som påverkar hur försäkringsbolag beräknar premier för privata försäkringar. Till följd av lagändringen inför SPP samma antaganden oavsett kön på alla nya privata försäkringsavtal och från och med den 1 februari 2013 införs även könsneutrala premier på alla ingångna privata försäkringsavtal.

Försäkringsbolag utgår bland annat från förväntad livslängd för att kunna beräkna premier. SPP har hittills beräknat livslängdsantaganden olika för kvinnor och män. Från och med 21 december använder vi samma antaganden oavsett kön på alla nya privata försäkringsavtal. SPP kommer även att införa samma könsneutrala premier för redan ingångna avtal på alla försäkringar med traditionell förvaltning. Denna villkorsändring gäller från och med 1 februari 2013 och enbart för nya premieinbetalningar. Det innebär att det garanterade kapitalet och det garanterade försäkringsbeloppet som skapats av redan inbetalda premier inte påverkas.

Försäkringen påverkas olika beroende på vilket skydd den omfattar och om försäkringstagaren är man eller kvinna. Alla berörda kunder kommer att informeras i början av januari om hur lagändringen påverkar deras försäkring.

Försäkring med fondförvaltning har sedan tidigare könsneutrala premier och berörs därför inte.