Information om ändringar av fondbestämmelserna för East Capital Rysslandsfonden och East Capital Östeuropafonden

Styrelsen för East Capital Asset Mangement AB har beslutat att genomföra vissa ändringar i fondbestämmelserna för East Capital Rysslandsfonden och East Capital Östeuropafonden, som båda ingår i SPPs fondutbud. Förändringarna träder i kraft den 1 oktober 2013 och görs för att effektivisera och förbättra den internationella distributionen av fonder. Vi bedömer att förändringarna i praktiken inte får några följder för dig som kund.

Vad innebär i korthet förändringen av fondbestämmelserna

Fonderna övergår till så kallade matarfonder

Fonderna övergår till att bli så kallade matarfonder som är fonder vars innehav (minst 85 procent) placeras i en annan fond, kallad mottagande fond. Istället för att investera direkt i aktier kommer investeringarna att göras via respektive mottagarfond som har samma placeringsinriktning som East Capital Rysslandsfonden och East Capital Östeuropafonden. Övergången till matarfonder innebär således ingen förändring av fondernas placeringsinriktning eller risk.

Matarfond                                       Mottagarfond

East Capital Rysslandsfonden       EastCapital (Lux) – Russian Fund A (A SEK class)

East Capital Östeuropafonden       East Capital (Lux) – Eastern European Fund (A SEK class)

Förvaltningen övertas av East Capital Asset Mangement S.A.

I samband med förändringen kommer förvaltningen av fonderna övertas av East Capital Asset Management S.A. som är ett förvaltningsbolag registerat i Luxemburg. Förändringen är dock endast formell eftersom förvaltningsuppdraget efter 1 oktober kommer att outsourcas till East Capital Asset Management AB, där samma förvaltningsteam som tidigare kommer att ansvara för fondernas förvaltning.

Förändrad struktur för avgiftsuttag

Från och med den 1 oktober kommer inga avgifter att tas ur fonderna utan samtliga avgifter kommer att bäras förvaltningsbolaget. Mottagarfonderna kommer att erlägga förvaltnings- och administrationsavgift till förvaltningsbolaget motsvarande den avgift som idag tas ut av fonderna. Den nya avgiftsstrukturen medför ingen faktisk kostnadsförändring för dig som kund. Såväl East Capital Rysslandsfonden och East Capital Östeuropafonden har idag en förvaltningsavgift på 2,5 procent. Denna avgift kommer att delas upp i en förvaltningsavgift på 2,0 procent, en administrationsavgift på 0,45 procent samt en skattekostnad på 0,05 procent som tillsammans utgör dagens förvaltningsavgift.