Förändring i kategorin Sverigefonder

SPP Aktiefond Sverige Aktiv utgår ur fondförsäkringsutbudet och kunderna i fonden flyttas till Enter Sverige.

-  Vi ser kontinuerligt över vårt fondutbud och gör justeringar. Med färre och tydligare alternativ inom en viss kategori gör vi det enklare för våra kunder att välja, säger Helena Jendelid chef för SPP Fondförsäkring. SPP Aktiefond Sverige Aktiv är idag inte en fond som fyller ett tydligt behov i vår Sverigekategori, därför utgår fonden.

Kunderna informeras brevledes i början av vecka 26 (sista veckan i juni). SPP Aktiefond Sverige Aktiv utgår ur sortimentet den 24 augusti.

Om Enter Sverige
Enter Sverige är en aktivt förvaltad aktiefond som i huvudsak placerar i svenska bolag. Antalet bolag som fonden placerar i är förhållandevis få i jämförelse med många andra svenska aktiefonder. De bolag förvaltarna för Enter Sverige väljer att placera i beskrivs som lönsamma företag i växande branscher. Fokus ligger därmed på det enskilda bolaget och dess tillväxtförutsättningar. Fondens mål och strategi är att skapa meravkastning genom en koncentrerad portfölj (dvs. att investera i få bolag).  Förvaltningsavgiften i fonden är 1,7 procent.