Vägen till en ansvarsfull finanssektor

Vägen till en ansvarsfull finanssektor

Som kapitalförvaltare får jag ofta höra att finanssektorn blivit ett enormt kasino, där spekulativt beteende premieras över långsiktighet. Och visst finns det dåliga exempel, men det finns också många goda exempel på investeringar som starkt bidrar till samhällsutveckling och som verkligen gör skillnad.

Hållbart fokus gör oss bättre
Inom Storebrandkoncernen har vi arbetat med hållbarhet i över femton år, och vi gör det av två anledningar – dels för att våra kunder förväntar sig att vi investerar deras pengar på ett ansvarsfullt sätt, dels för att det gör oss till en bättre kapitalförvaltare om vi bättre kan förstå de risker och möjligheter som är knutna till hållbarhetsområdet.

Systematiskt arbete för att hitta de bästa
Vi arbetar systematiskt med att flytta våra pengar till de bästa inom varje sektor, oavsett tillgångsklass:

- Inom aktiemarknaden har vi lanserat hållbarhetsfonden SPP Global Topp 100 som investerar i de hundra mest hållbara börsbolagen i samtliga sektorer, baserat på vår egen hållbarhetsrating. Och vi jobbar på att integrera den här metodiken i alla våra aktiemandat.

- Inom räntemarknaden är vi Sveriges största investerare i gröna obligationer, där vi använder vår avsevärda investeringskapacitet för att främja omställning till förnyelsebar energi och andra miljövänliga projekt i Sverige och utomlands, genom öronmärkt finansiering till bland annat Göteborgs Stad och Europeiska Investeringsbanken.

- Inom alternativa tillgångsklasser har vi investerat i utvecklingsmarknader sedan 2005 inom sektorer såsom mikrofinans, jordbruk och hälsovård. I det här segmentet finns möjligheter att investera i snabbt växande marknader och samtidigt bidra till en positiv social utveckling i fattiga länder.

Riskkapital finns när vi kan påvisa den finansiella nyttan
Enligt en nyligen publicerad undersökning av 1000 företagsledare världen över anser en av tre att näringslivet inte gör tillräckligt för att möta världens hållbarhetsutmaningar, och ett av hindren som ofta nämns är tillgång på kapital och bristfälligt intresse från investerar håll.

Jag är övertygad om att riskvilligt kapital finns tillgängligt för den här typen av investeringar, men bolagen måste bli bättre på att påvisa den finansiella nyttan med omställning till hållbar ekonomi.

För några år sedan publicerade Mercer en rapport där man jämfört alla akademiska studier som försökt länka hållbarhet och avkastning, och man fann att 20 av 36 studier kunde påvisa ett signifikant positivt samband, medan bara tre visade ett negativt samband.

Harvard Business Review publicerade förra året en studie där man försökt isolera resurseffektivitet som en källa till meravkastning, och man fann att de 10% mest resurseffektiva bolagen i ett globalt börsindex presterade en meravkastning på 11% över det bredare index under en femårsperiod.

Vi kommer se en kapitalflytt mot hållbara bolag
Vår egen fond SPP Global Topp 100 avkastade 19% under första verksamhetsåret, och slog jämförelseindex med 4%. Samtidigt tror vi att det är först efter några år som hållbarhetsvinster på allvar kommer synas i bolagsvärdering.

Det finns fler bra exempel som påvisar den finanseilla nyttan i ansvarsfulla och hållbara investeringar, och allteftersom dessa exempel får bredare genomslag kommer mer och mer kapital att flyttas till de här bolagen.

Det smarta kapitalet
Den amerikanske investeraren Marc Andreessen, som bland annat tidigt stödde Facebook och Twitter, har sagt att kombinatinen av miljarder människor i utvecklings länder och deras tillgång till internet och smart phones utgör den mest spännande investeringsmöjligheten just nu - kanske någonsin.

Tesla och PayPal grundren Elon Musk storsatsar på solkraft och innovativa finansieringslösningar för förnyelsebar energi. När den här typen av smart kapital börjar leta efter affärsmodeller som är anpassade för de globala trenderna inom hållbarhetsområdet, så håller något riktigt spännande på att hända.

När mainstream vaknar ligger vägen mot en ansvarsfull finanssektor öppen
Det finns gott om investeringsområden som kunde må gott av ytterligare tillskott av institutionellt kapital, och det finns en del strukturella hinder för att nå överallt. Men när fler mainstream investerare börjar se möjligheterna inom det här området kommer vägen till en mer ansvarsfull finanssektor ligga öppen!

Jonas Ahlén, Kapitalförvaltare, Storebrand/SPP