Ska du upphandla tjänstepension? Läs då detta först.

Ska du upphandla tjänstepension? Läs då detta först.

Allt fler företag väljer att upphandla tjänstepensionslösningar och rådgivning till sina anställda. Det är i grunden bra tycker vi – det handlar ofta om mycket pengar och från arbetsgivarens synvinkel är det viktigt att det blir bra lösningar som går att förklara för de anställda.

Vår erfarenhet är dessvärre att upphandlingar som görs utan ett visst förarbete ofta leder till otydliga förfrågningar till leverantörer som inte ger önskat resultat.

Pensionsområdet som helhet är sällan genomlyst hos företaget och kanske finns redan en lösning på plats sedan tidigare, kanske ärvd genom fusioner och förvärv. Därför brukar vi rekommendera att företaget börjar en eventuell upphandlingsprocess med att förstå vad som redan är på plats, vilka valmöjligheter som finns och sedan bestämmer sig för vad som ska åstadkommas. Är det lägre avgifter, rådgivning till alla, hållbara investeringslösningar eller en effektivare administration som är målet? De drivkrafter vi ofta ser när vi hjälper våra kunder är att de vill ha en lösning som är rätt för de anställda och enklare för företaget att både hantera och förklara.

Eftersom pensionsområdet kan var svårt att tränga igenom tycker vi att professionell och oberoende upphandlingshjälp är att rekommendera. Det finns risker och fallgropar som arbetsgivare bör se till att undvika. Exempel är att fastna i långa avtal eller svårigheter att säga upp avtal. Vi har sett exempel på att anställda har hamnat i försäkringsnöd, som leder till att anställda riskerar att bli oförsäkrade eller oförsäkringsbara. En billig lösning på pappret kan leda till ökad administration för företaget och dölja höga avgifter som de anställda betalar.

Så sammanfattningsvis:

• Förstå vad ni har
  • Bestäm vad ni vill uppnå
  • Se över valmöjligheterna
  • Gå eventuellt vidare med upphandling
  • Ta hjälp av någon som förstår området

Har du frågor eller behöver stöd i er upphandlingsprocess, hör av dig till oss!

Åsa Mindus Söderlund
asa.mindus.soderlund@spp.se
070-601 88 29

SPP Konsult är ett oberoende konsultbolag inom Storebrand/SPP-koncernen. Vi erbjuder rådgivnings-, beräknings- och administrativa tjänster inom tjänstepension till företag.