Så fixar du pensionsdrömmen

Så fixar du pensionsdrömmen

Vi svenskar har höga förhoppningar om livet efter arbetstiden. Vi vill leva ett aktivt liv och ägna mer tid åt våra fritidsintressen. Vi är dessutom helt övertygade om att det faktiskt kommer att bli så. En härlig inställning tycker jag, men är den realistisk?

Kanske för vissa men definitivt inte för alla.

Alldeles för många lever i vad jag skulle vilja kalla en "pensionsillusion" utan någon som helst plan på hur denna semesterlikande tid efter arbetslivet ska finanseras. Många sparar för lite, vissa inte alls.

Att det kan vara svårt att få lönen att räcka till en helt vanlig månad, det vet många. Och då handlar det bara om att vardagen ska gå runt. Och stenkoll på lönekontot, det har de allra flesta. Men hur ska det då gå när du inte längre har någon lön som tickar in? Den stora frågan är alltså hur du ska göra för att kunna leva ett tryggt och aktivt liv även som pensionär.

Här är några enkla tips som får dig att komma igång.

Steg för steg mot pensionsdrömmen

1. Skaffa dig en helhetsbild och håll koll på pensionens olika delar. Skilj på den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det privata sparandet. Det är summan av sparandet som är intressant.

2. Registrera dig på minpension.se så får du alla pensionens delar samlade på samma ställe. Där kan du även göra en pensionsprognos.

3. Se alltid till att du har en tjänstepension och komplettera med ett privat sparande om du har möjlighet.

4. Se dina framtida pengar som nutida pengar och placera dem väl. Känner du dig osäker finns det enkla sparlösningar, som anpassas efter vilken spartyp du är och hur lång tid du har kvar till din pension.

5. Investera med hänsyn till miljö och samhälle. Det är där pengarna finns i framtiden och du ska ju ha en bra värld att gå i pension i också.

Det viktigaste i grunden är självklart att ha ett jobb och att jobba vitt, för att få tillgång till den allmänna pensionen. Att de som lever i en relation lever jämställt och delar på eventuell föräldraledighet, vård av barn mm är också avgörande så att den ena parten inte får det sämre än den andra när det är dags för pension.