Passa på att se över ditt sparande en regning sommardag

Passa på att se över ditt sparande en regning sommardag

Sommaren är här och vi vill sola, bada och bara njuta. Och självklart ska vi göra det, men passa gärna på en regning dag att se över ditt sparande.

Det senaste åren har det varit svajigt på aktiemarknaden. Då kan det vara frestande att avvika från långsiktiga sparstrategier – just för att slippa se sina pengar minska i värde. Mitt tips är att ha is i magen. Det lönar sig sällan att göra stora förändringar i sitt sparande när börserna är på väg ner.

Fondsparande är en sparform som passar de flesta. Bland annat eftersom du själv bestämmer vilken fondfördelning du vill ha i ditt sparande. Dessutom väljer du din egen risknivå och kan byta fonder när du vill. Fondsparande innebär ofta en högre avkastning än en traditionell försäkring. Men till skillnad från en traditionell försäkring har du ingen garanterad ränta. Pengarna kan alltså både öka och minska i värde beroende på hur marknaden svänger.

Du styr risknivån i dina fondval genom att fördela pengarna mellan flera fonder. Fundera över hur du själv fungerar innan du väljer vilken risknivå du vill ligga på. Alla är olika. Vissa tycker att höga risker är spännande, medan andra inte kan sova gott om natten och upplever att för mycket står på spel.

Jag tycker att det kan vara klokt att placera en del av beloppet i högriskfonder när spartiden är lång. Svängningarna för den typen av fonder är större än snittet – men på längre sikt ger de oftast en högre avkastning. När tiden närmar sig för när pengarna ska börja plockas ut kan det vara smart minska sina andelar aktiefonder och i stället placera i räntefonder, som är en tryggare placeringsform.

Bestäm bara risknivå
Hur insatt måste man egentligen vara för att få till ett bra fondsparande? För den som tycker att det verkar krångligt finns massor med hjälp att få. Många företag erbjuder en tjänst där du får hjälp med fondbyten och att se över dina fonder regelbundet. Allt du behöver göra är att bestämma vilken risknivå du vill ha på ditt sparande och dina pengar placeras aktivt utan att du själv behöver vara det. Det kan vara ett bra alternativ om du känner att du inte har tillräckligt med kunskap själv.

För dig som vill välja fonder själv
För dig som vill välja fonder själv finns det olika modellportföljer som kan ge dig vägledning när du ska välja. Modellportföljen visar hur olika tillgångsslag och regioner kan kombineras för att sprida risken på ett klokt sätt. För de som önskar ytterligare stöd finns även förslag på fonder utifrån bolagens marknadssyn.

Lycka till med sparandet och ha en fortsatt skön sommar!

Hälsningar

Katarina Wiberg, SPP