Nytt år, bättre koll

Januari månad är för många den tuffaste tiden på året rent ekonomiskt. Ofta är det de stora inköpen som görs inför jul som gör att plånboken känns extra tunn. Det är också nu som många av oss börjar planera för allt som ska hända under det nya året. Kanske ska några större inköp göras och förhoppningsvis blir det en semesterresa under sommarmånaderna.

Så hur får man då koll på ekonomin. Jag tycker att man kan jämföra sin privata ekonomi med ett företags ekonomi och på samma sätt göra budget och följa upp. På det viset får du en bra helhetsbild. Oavsett om du tjänar mycket eller lite är det viktigt. Och med väldigt enkla verktyg får du betydligt bättre koll vad du faktiskt gör med dina pengar och vilka förändringar du kan och vill göra.

Gör en årsbudget och hitta de onödiga utgifterna
Det du kan börja med är att lista dina fasta och rörliga utgifter. Därefter kan det vara bra att föra kassabok under en tid för att följa upp och ta reda på vart pengarna går. Identifiera alla ”småutgifter” och tänk på att du handlar med riktiga pengar även om du betalar med kort. Det kan låta självklart men alldeles för många blir faktiskt förvånade när de väl tar sig tid att faktiskt ta reda på var ”företaget familjens” pengar går. Många märker också ganska snabbt att det finns utgifter som de kan spara in på.

Sätt rimliga sparmål
Det är också viktigt att du i samband med budgetering sätter ett rimligt sparmål för det kommande året.  Automatisk överföring till ditt sparande varje månad gör det enklare att faktiskt få det gjort. Nyckeln till ett framgångsrikt sparande är att spara regelbundet och att göra det under en lång tid. Det kan vara bra att dela upp sparandet på ett buffertsparande och ett långsiktigt sparande. Det mer kortsiktiga sparandet kan sparas på ett vanligt bankkonto där du med hjälp av din bank kanske kan få något bättre ränta än på ett vanligt lönekonto. För det mer långsiktiga sparandet väljer många att spara i fonder eftersom det är ett smart och enkelt sätt att placera sina pengar.

Välj fonder för ditt långsiktiga sparande
Fonder kan innehålla såväl svenska som utländska aktier, obligationer och andra värdepapper. I en fond sätter du in och tar ut pengar när du vill, på samma sätt som på ett vanligt bankkonto med skillnaden att dina pengar omvandlas till andelar i fonden. Du kan spara små eller stora belopp. Till skillnad från aktier så är riskerna betydligt lägre i fonder eftersom du sprider dina investeringar på flera olika aktier. Riskspridningen sker automatisk när du sparar i fonder. Fondsparande fungerar bra både för vanligt buffertsparande och för det mer långsiktiga sparandet.

Koll ger trygghet
Att du får koll på din ekonomi kommer att göra att du känner dig trygg och säker inför de köpbeslut du behöver ta. Pengar är visserligen inte allt men när plånboken gapar tom kan livet kännas tufft. Det finns många skäl att börja spara. Ta en liten stund till att fundera igenom dina planer för året och även drömmar och livsmål på längre sikt. Din ekonomi och ditt sparande är din framtid. Ge dig själv ett löfte om att få bättre koll på ekonomin och se över ditt sparande, tänk på att du ska kunna leva i nuet, alltid.

Tre tips till en bättre privatekonomi

Att göra en budget kan kännas trist och tidskrävande men januari är såklart helt rätt tid att komma igång, såhär gör du:

1. Utgå från dina kontoutdrag från 2011, skriv upp fasta och rörliga utgifter, summera månadsvis och för hela året. Hitta utgifterna du kan dra ner på.

2. Utifrån din uträkning, ta beslut om hur mycket du har möjlighet att spara till varje månad och om du har möjlighet till flera sparandeformer.

3. Kom ihåg att följa upp din budget varje månad, avsätt en bestämd timma för din privatekonomi, det är du värd. Spara dina kvitton och för kassabok.  Med fasta utgifter är det enkelt. Ta tag i din ekonomi och skaffa dig koll på det som till en början bara är ”några kronor här och där”.

Katarina Wiberg, Pensionsrådgivare, SPP