Keep it simple!

Keep it simple!

Nyårslöften avges och bryts i en förkrossande hastighet år efter år. Se därför till att du en gång för alla gör ditt nyårslöfte till ett livslångt löfte. Och mitt främsta tips! Keep it simple.

Jag är precis som alla andra, sätter upp löften om allt jag ska göra annorlunda, men för ett par år sedan bestämde jag mig för att det inte var kul att hela tiden misslyckas. Jag tränade mindre än vad jag lovat mig själv, gillade fortfarande att ta fram smågodis på fredagskvällar. Jag gillar att leva och jag gillar att ha roligt, men jag vill också må bra, leva länge och veta att det långa livet blir bra. Därför bestämde jag mig, att sätta mål som jag kunde nå och framför allt som gjorde att jag kom igång. Det var en enorm befrielse. Jag försakade inget, men allt blev bättre.

Så tycker jag att alla ska tänka kring sitt sparande. Ta kontrollen i små steg så att det inte blir övermäktigt och upplev hur det successivt blir en känsla av makt och befrielse.

Med i matchen 2013
2013 har precis börjat. Ett nytt år, en ny start. Möjlighet att göra annorlunda. Men gör det enkelt så att det blir gjort. Hitta genvägen som gör att du en gång för alla inte sitter på avbytarbänken, utan istället är med i matchen. Matchen som ser till att tiden efter arbetslivet blir en bra tid.

Alltså:

Februari: Skaffa inlogg till  minpension.se och logga in- Wow det funkar och phew nu vet jag vad jag har och var jag har det.

Mars: Vad sparar jag i, hmm, kanske göra några justeringar ändå, kollar med vänner och bekanta, kanske en rådgivare. Googla på olika sparformer.

Augusti: Förändrar mitt sparande och samlar det som går. Börjar till och med känna mig lite engagerad. Det är kul att spara och se hur det växer.

Hösten: Drömmer om livet efter arbetslivet och njuter av att jag har koll!

Keep it simple och just do it!

/Katarina Wiberg, Pensionsrådgivare SPP