Hållbarhet lönar sig

Hållbarhet lönar sig

Jag får ofta frågan om vi inte måste avstå avkastning för att kunna investera hållbart. Det är inte så konstigt att frågan kommer eftersom vi får betala några kronor extra när vi köper ekologisk eller rättvisemärkt mat, men allt fler företag integrerar hållbarhet hela vägen in i sin kärnverksamhet samtidigt som de fortsätter vara framgångsrika. Det finns alltså ingen motsättning mellan lönsamhet och hållbarhet.

När fler vill konsumera mer
Vi är alla medvetna om vilka utmaningar vi står inför ur ett globalt perspektiv och hur viktigt det är att vi återfår balansen med naturen. Befolkningen ökar kraftigt, nästan uteslutande på tillväxt- och utvecklingsländerna, samtidigt som levnadsstandarden också ökar. Vi är fler som vill konsumera på ett helt annat sätt än som varit möjligt tidigare, vilket ökar trycket på idag redan pressade naturresurser.  För att vi ska klara en ökad levnadsstandard för fler, måste vi agera hållbart.

För oss som investerare handlar det om att identifiera de hållbara vinnarna. Det kräver lite mer av oss, men det är just det här som vi på SPP är bra på. Det är det som är vår kärnverksamhet. Att hitta de framtida vinnarna, investera i dem och hela tiden säkerställa att vi tillsammans går hållbart framåt samtidigt som vi tjänar pengar åt våra kunder.

Risken ligger i att inte vara hållbar
Det är många som fortfarande har föreställningen att en omställning till en hållbar affärsverksamhet bara innebär risker och svårigheter för företag. Och visst, för de företag som har tänkt fortsätta på samma sätt som de gjorde igår kommer säkert både riskerna att öka och svårigheterna bli svårare. De som inte startar omställningen mot ett hållbart agerande idag, kanske inte ens överlever. Hållbart företagande är på väg att bli en norm, ett sätt att driva bolaget på. När fler hoppar på den hållbara vägen, skulle jag snarare säga att risken ligger i att inte vara hållbar. Att kunna producera mer med mindre, till högre kvalitet, på ett mer effektivt sätt torde egentligen vara en förtagares dröm.

Var en vinnare
På SPP benämner de hållbaraste och mest framgångsrika bolagen - framtidens vinnare och det är i de bolagen vill investera. Vi letar efter de företag som fixar att producera mer, nå fler men som ändå förbrukar mindre resurser och agerar på ett sunt sätt. Så att vi kan leva väl i flera generationer samtidigt som vi tjänarpengar åt våra kunder.

Var en vinnare du med. Spara klokt, spara smart, spara modernt – som en vinnare helt enkelt.

Stina Billinger, Hållbarhetschef, SPP

Följ Sina och SPPs hållbarhetsarbete på Twitter