Ett öppet brev till Miljöminister Lena Ek

Ett öppet brev till Miljöminister Lena Ek

Vi skriver till dig eftersom vi nu står inför slutspurten av årets viktigaste veckor, avslutningen av miljömötet COP 19 i Warszawa. För dig är veckan avgörande eftersom du har möjlighet att bidra till att bryta dödläget i FNs klimatförhandlingar och ge världen hopp om att klara 2-gradersmålet.

För oss är veckan avgörande eftersom dess resultat har stor påverkan på vår kapitalförvaltning och våra möjligheter att ge våra kunder en bra pension och en bra värld att gå i pension i. Ett bindande klimatavtal i Warszawa skulle innebära ett klargörande av spelreglerna som ger oss trygghet att öka takten i integreringen av hållbarhetsaspekter i kapitalförvaltningen.

Sannolikt är inte finansbranschens spelregler överst på agendan i Warszawa. Kanske är de inte på agendan alls. Det vore i så fall väldigt synd, då finansbranschens möjlighet att påverka klimatomställningen världen så väl behöver är stor. Större än de flesta tror.

I dagsläget bidrar en majoritet av finansbranschen till "status quo" eller "Business as Usual" som hållbarhetsdiskursen ofta kallar det. Det är ett scenario som leder oss till betydligt mer än 2 graders temperaturökning, ökad brist på naturresurser, fortsatt fossilberoende, fler och värre extrema väderhändelser och mer volatila finansmarknader. Inget tilltalande scenario alltså, varken för dig och oss eller de kunder som sparar till en pension om 20, 30 eller 40 år.

Finansbranschens önskelista
Ljuspunkten är att det trots allt finns ett antal aktörer i finansbranschen som ser möjligheterna i klimatomställningen och är en katalysator i det arbetet.

Som en av dem som tror på en hållbar utveckling och att finansbranschen kan spela en stor roll vill vi delge dig vår önskelista som en del av din insats i Warszawa:

- Sök finansieringslösningar tillsammans med privata aktörer i åtagandet att stötta utvecklingsländerna i klimatomställningen. Tänk nytt: använd statliga och överstatliga garantier, gröna investeringsbanker och bjud in privata kapitalförvaltare att vara medfinansiärer, exempelvis i gröna obligationer. Vi är övertygade om att den gröna fonden som instiftades under mötet i Cancún med fördel kan stärkas av privat kapital.

- Säkerställ att de nya regelverken för finanssektorn, Solvens 2 och Basel 3, tar hänsyn till hållbarhetsaspekter och stimulerar hållbara investeringsval. Långsiktiga samhälls- och infrastrukturinvesteringar och privata pensionsfonder har potential att bli "the perfect match".

- Stoppa subventioner till fossil energi och gå i bräschen för att bygga upp förnyelsebara energikällor. Få saker har så stor betydelse för det globala näringslivets tillväxt som stabil tillgång till billig grön energi. Ett stopp på subventioner till fossil energi skulle dessutom underlätta det viktiga men utmanande arbetet att successivt pysa den potentiella fossilbubblan som finansbranschen idag är tungt investerad i.

Vi är övertygade om att du precis som vi tycker att finansbranschen kan göra mer för att bidra till en hållbar utveckling. Vi vill därför ge dig ytterligare en uppmaning, som går utmärkt att genomföra oavsett om mötet i Warszawa blir den framgång vi hoppas på eller ej:

- Ge dina statliga pensionsfonder i uppdrag att ta på sig ledartröjan för hållbara investeringar. Det skulle fungera som stimulans och blåslampa för hela finansbranschen. Då menar vi inte ytterligare ett etikråd eller exkluderingsmandat baserat på moraliska avvägningar utan ett explicit uppdrag att integrera materiella hållbarhetsaspekter i hela förvaltningen i syfte att säkra långsiktigt god avkastning.

Var radikal
Lena Ek, vi vet att detta är en tuff vecka men du har möjlighet att göra stor skillnad. Vi har cirka 500 miljarder kronor under förvaltning och 1,7 miljoner kunder i Norge och Sverige. Vi ber dig därför, å deras vägnar, att du nu när du är i Warszawa är så radikal du någonsin kan. Ett kraftfullt klimatavtal och innovativa finansieringslösningar vore en välkommen nyhet för finansbranschen och svenska pensionssparare. Dessutom kommer det att ha en avgörande betydelse för finanssektorns möjlighet att skapa stabil, långsiktig och bra avkastning till framtidens pensionärer.

Stina Billinger, hållbarhetschef i Storebrand/SPP
Christine T. Meisingset, chef för hållbara investeringar i Storebrand