Entreprenörskap – möjlig väg till ett aktivt pensionärsliv

Entreprenörskap – möjlig väg till ett aktivt pensionärsliv

Nästan varannan svensk kan tänka sig att driva eget som pensionär visar en färsk undersökning som SPP gjort. Tre av tio kan även tänka sig att gå i pension tidigare för att förverkliga entreprenörsdrömmen.

Det blir allt vanligare att många som egentligen kunde ägna sig åt att vara pensionärer på heltid väljer att fortsätta ett aktivt yrkesliv. De har stor kompetens, ett brett nätverk och kunskaper som behövs i företag och organisationer. Den kombinationen ger dem utmärkta förutsättningar för företagande på hel- eller deltid.

Med tanke på att vi lever längre är det positivt att fler ser alternativa karriärvägar och sätt att dryga ut pensionskassan även när vi gått i pension.

Föreverkliga en dröm
Många ser också entreprenörskapet som en chans att göra något helt nytt, att förverkliga en dröm. Jag träffade exempelvis en kvinna häromdagen som glatt berättade för mig att nu skulle hon äntligen gå i pension och förverkliga sin dröm att starta hundkennel. Det tyckte jag lät helt fantastiskt.

Själv drömmer jag om att få ägna mer tid med familj och vänner och att resa. Sen tror jag att även jag kommer att vilja vara aktiv inom yrkeslivet en bra bit över pensionärsstrecket.

Vad drömmer du om?

Hälsningar

Katarina Wiberg

Tipslista – så får du koll på din pension

1. Gå in på minpension.se för att få en samlad bild. Där kan du göra en pensionsprognos.
2. Se alltid till att du har en tjänstepension, komplettera gärna med ett privat sparande.
3. Se dina framtida pengar som nutida pengar och placera dem väl.
4. Investera smart med hänsyn till miljö och samhälle.

35 procent av de tillfrågade männen och 25 procent av kvinnorna i undersökningen svarar att de kan tänka sig att gå i pension tidigare för att kunna driva eget. 18 procent av de tillfrågade männen och 12 procent av kvinnorna svarar att de vill gå i pension som planerat men vill kunna driva eget ändå. 26 procent svarar att de inte vill jobba alls när de är pensionärer.