Alla vill skörda, men få kommer till skott!

Alla vill skörda, men få kommer till skott!

Är du ung och hungrig, tidspressad förälder eller aktiv pensionär? Oavsett vem du är eller vilken fas du befinner dig i, ser jag ofta en gemensam nämnare – alla måste spara men få kommer till skott.

Vad det beror på är för mig lite av en gåta. Jag har jobbat med sparande i tjugofem år och upplever att sparandet har blivit betydligt enklare och mer tillgängligt för den enskilde, men att vi mentalt inte riktigt hängt med. Det är fortfarande samma mentala barriärer som hindrar oss från att komma igång.

Vi kan numer göra pensionsprognoser på nätet, logga in och se vad vi har och göra justeringar vid behov. Vi kan söka information och starta sparande. Vi har allt på skärmen, bara några klick bort.

Vi är ganska bra på att se över vårt generella sparande. 50 procent ser över sitt sparande månadsvis eller oftare. Däremot ser det sämre ut när det kommer till pensionssparandet. Så många som 66 procent ser bara över sitt pensionssparande en gång per år, mer sällan eller vet inte ens om de gör det. Det visar en undersökning som vi på SPP gjort.

Det är anmärkningsvärda siffror.

De flesta av oss har behov av att spara. Mer eller mindre beroende på om vi är i uppstarten av livet, mitt i livet eller om det är dags för nedtrappning. Vad vi behöver spara till varierar också. Oavsett fas behöver vi en buffert för att hantera livets bergochdalbana, kunna ta ut svängarna ibland eller för att säkerställa att vi har ett kapital att leva på när vi går i pension.

De kortare sparhorisonterna har vi ofta ganska bra koll på, medan det långsiktiga och än viktigare kapitalet faller i glömska. Pensionen är dock ett kapital som du behöver ha koll på.

Vi ser ett ökat intresse när det börjar närma sig pension, men då börjar det bli lite sent. Att titta i det orangea kuvertet en gång om året räcker inte.

2014 har precis börjat. Ett nytt år, en ny start. Möjlighet att göra annorlunda. Mitt råd är skaffa dig koll, ta kommando över din ekonomi och gör en sparplan.

För att få skörda måste du så, så se till att komma till skott i vår! Du kommer at tacka dig själv i framtiden.

Hälsningar
Katarina Wiberg, SPP

TIPS!

1. Gör som 1,9 miljoner svenskar redan har gjort – skapa en pensionsprognos på minpension.se så att du vet hur dina förutsättningar ser ut. Utan att veta nuläget är det svårt att fatta beslut.

2. Se alltid till att du har en tjänstepension och komplettera med ett privat sparande om du har möjlighet

3. Skapa balans i den gemensamma ekonomin. Se till att kompensera den som tar ett större ansvar hemma, har lägre lön eller går ner i arbetstid under perioder.

4. Ha som regel att kolla ditt pensionssparande lika ofta som ditt vanliga sparande.