Succé för Spoon i guldbladet

I går avgjordes Guldbladet, Sveriges största tävling inom content marketing, på Berns i Stockholm. Spoon vann totalt åtta utmärkelser och gick hem som galans största segrare.

Spoon var nominerade i 13 av 14 kategorier och vann sammanlagt fem guld och tre silver. Bland annat för bästa webb-tv, bästa omslag, bästa mobila kommunikation och bästa årsredovisning.

– Vi är förstås oerhört stolta och glada en sådan här kväll, säger Melker Forssén, Chief Creative Director på Spoon. Guldbladet är den viktigaste svenska tävlingen för vår bransch och antalet nomineringar och priser visar tydligt att vi är bäst på det vi gör.

Med totalt 29 nomineringar och åtta priser befäster Spoon sin position som Sveriges främsta contentbyrå och visar att man gör produkter av mycket hög kvalitet.

– Vi har ett mycket kreativt klimat med högt i tak. Dessutom har vi bra verktyg och tydliga processer, och vi arbetar aktivt för att attrahera skickliga medarbetare, säger Melker Forssén.

I kategorin Bästa mobila kommunikation hade Spoon samtliga tre nomineringar och i kategorin Bästa webb-tv hade man fyra av fem nomineringar. Något som inte alls är en slump säger Melker Forssén.

– Det är ett kvitto på att den nya riktning som vi har valt är ett steg i rätt riktning. Vi arbetar i dag helt integrerat och kanaloberoende med många av våra kunder och där är digitala kanaler, mobil kommunikation och webb-tv viktiga ingredienser.

Spoon vann några av galans mest prestigefyllda priser, däribland årets bästa journalistik för Sjöräddningssällskapets tidning Trossen som vunnit en lång rad priser genom åren. Tidningens redaktör Susanne Magnusson och formgivare Ken Wandahl Niss förklarar varför.

– Vi blandar det roliga, vackra och trivsamma som har med vatten och båtliv att göra med det allvarliga och farliga. Samtidigt verkar tidningen folkbildande och berättar om vad man ska tänka på när man befinner sig på sjön. Vi vet att vi har en väldigt trogen läsekrets som läser tidningen från första till sista sida.

Parks & Resorts årsredovisning har varit nominerade i ett flertal tävlingar och bland annat vunnit det prestigefyllda CMA Awards i London. I årets upplaga av Guldbladet vann man både kategorierna Årets omslag och Årets årsredovisning.

– Parks & Resorts årsredovisning är unik på många sätt, säger formgivaren Erik Westin. Den bärs upp av ett bildspråk som är speciellt och visar på den glädje som möter besökarna i företagets nöjesparker. Dessutom har vi skapat ett omslag som är speciellt, med en fysisk snurra, och som har en tydlig koppling till Parks & Resorts verksamhet.