Kingsbarns Distillery Skottland

Spivi storsatsar på whisky! Skotska familjen Wemyss ingår nu i den växande whiskyportföljen.

Med stor glädje välkomnar vi familjen Wemyss in i Spivi. Wemyss malts, Kingsbarns Single Malt och Darnley´s Gin är alla Skotska varumärken som detta familjeägda företag tillhandahåller. Isabella och William Wemyss startade som independent bottlers 2005 och deras stora dröm slog in 2017 då man tillsammans öppnade dörrarna för Kingsbarns distillery. Detta destilleri ligger 10 minuters bilfärd från St Andrews på Skottlands vackra östkust.

Spivi har nu fyllt på med hela 16 nya whiskys och 3 nya gin från Wemyss. Ett otroligt trevligt tillskott med en härlig variation av olika stilar och smaker. Endast 5 av de 16 whiskys är så kallade core malts, resterande är limiterade utgåvor med endast ett fåtal flaskor kvar av. Då det är otroligt många sorter och stilar så bad vi den karismatiske Gregor Stirling på Kingsbarns Distillery att berätta sina tankar om respektive whisky och gin. Spivi lanserar även ytterligare en whiskynyhet i Sverige den 15:e augusti, Wemyss Malts The Hive. Denna upplaga har tidigare varit svår att få hem till Sverige men nu är den här! Ett perfekt sätt att fira det nya samarbetet på.

Core range - Wemyss Malt Whisky

The Hive 499 kr (lanseras den 15:e augusti)
Gregor Stirling berättar - Sweet, zesty, floral and bright. A true summer invigorating dram, bags of honeyed sweetness, light and elegant.
Spice King 628 kr
Gregor Stirling berättar -Something a little different, dark spicy, smoky and rich. Something a little more experimental, complex and intriguing.
Peat Chimney 628 kr
Gregor Stirling berättar - A slightly different style of peated whisky to what you may be used to, relatively light and sweet. Soft bonfire smoke enveloped by sweet creamy espresso.
Velvet Fig 659 kr (limiterad utgåva)
Gregor Stirling berättar - A true masterpiece of a sherried blended malt. Exuberant, tannic and spicy. Get this while it last!

Kingsbarns Single Malt Dream to Dram

Core range - Kingsbarns Single Malt Whisky

Kingsbarns Dream to Dram

548 kr
Gregor Stirling berättar - A light creamy lowland distillate, first fill bourbon complemented by ex-Portuguese shaved toasted and recharred barriques. Stacks of character, biscuity and bright.
Kingsbarns Balcomie 749 kr
Gregor Stirling berättar - A true lowland sherried work of genius, fruity, perfumed and juicy.

Blooming Gorse Family Collection

Wemyss familjens limiterade utgåvor (Pris / Lager kvar i Sverige)

Nectar Grove 46% 637 kr / 5 flaskor
Gregor Stirling berättar - Madeira cask sweetness, colourful, sparking and oaky. Bags of complexity. Grab this while you can!
Blooming Gorse 46%
677 kr / 10 flaskor
Gregor Stirling berättar - Coconut sweetness, creamy and mouth-watering. A long lasting finish is echoed by warm earthy spice.
Cherry Bakewell Tart Glen Keith 1996 22Y 46% 1798 kr / 14 flaskor
Gregor Stirling berättar - The epitome of sophistication, luxurious, fruity and malty. Think moist biscuit base, sticky almond centre and icing glazed top with tart sweet cherry finish.
Croftengea Crofters Bonfire 2007 12Y 46% 898 kr / 6 flaskor
Gregor Stirling berättar - Dark, moody and melancholic. Damp, smoky and contemplative.
Flaming Feast 46% 697 kr / 18 flaskor
Gregor Stirling berättar - A lively beast of a dram. Bright smokiness cleverly balanced against soft caramel sweetness.
Islay Porridge Secret Distillery WYS 1990 28y 46,2% 2797 kr / 1 flaska
Gregor Stirling berättar - Oaty, smoky and briny. The west coast of Scotland in a bottle.
Kiln Embers 46% 597 kr / 55 flaskor
Gregor Stirling berättar - Smoked kippers, hessian bags and dry bonfire ash. Complex, buttery and syrupy.
Treacle Chest 46% 687 kr / 6 flaskor
Gregor Stirling berättar - Sticky treacle mouthfeel balanced with warming Christmas spices. Elegant, deep and retiring.
Spice King Batch 002 58% 678 kr / 4 flaskor
Gregor Stirling berättar - The King of Spice, think Persian bazaar marketplace spice with the volume turned up to 11. You need to try!
Spice King Highland & Islay 12y 52% 658 kr / 94 flaskor
Gregor Stirling berättar - Spice King reinvented, Islay and Highland peated distillates are emphasised by a unexpectedly smooth palate. You won’t believe this is at 52%.

Darnelys Gin

Darnley's Gin

Darnley's London Dry 40%
398 kr
Gregor Stirling berättar - A classic London Dry, Scottish small batch gin at its finest. Elderflower, Lemon and juniper, bright and refreshing!
Darnley's London Dry Spiced Gin 42,7% 429 kr
Gregor Stirling berättar - Indian inspired spices, cardamom, cumin and cinnamon. Spicy and warming. You won’t have tried a gin like this before.

Wemyss familjen är ett välkommet tillskott och kommer förgylla svenska whiskymarknaden med intressanta nyheter och smakupplevelser. För mer information besök gärna både den globala hemsidan och Spivi.se. Länkar finner du nedan.

Alla Wemyss produkter finns tillgängliga via Systembolagets beställningssortiment och besökarna på Stockholm Beer and whisky festival har möjlighet att prova alla ovannämnda i Spivis whiskymonter.

Håll utkik, i höst kommer ytterligare whiskynyheter från Spivi Sverige.

Slàinte Mhath!