SPER friar Miljonlotteriets direktreklam

Miljonlotteriet har anmälts till SPER för påträngande direktmarknadsföring. Marknadsföringen rör reklamutskick och telefonsamtal. SPER:s styrelse har beslutat att marknadsföringen inte strider mot gällande riktlinjer, SPER:s etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring för spel. Beslutet är i enlighet med den rekommendation till beslut som SPER:s externa expertgrupp för marknadsföring, SEEM, har utfärdat.

- Det är bra att spelreklam anmäls och prövas på det här sättet. Det är en del i systemet med självreglering. Det är viktigt att medlemmarna följer de riktlinjer som satts upp och tar ansvar för att spelreklamen görs på ett ansvarsfullt sätt, säger Maria Lindström generalsekreterare för SPER.

- SPER:s väl genomarbetade granskning är viktig för oss, ansvarsfull marknadsföring är en förutsättning för Miljonlotteriets verksamhet säger Åsa Fredriksson, marknads- och kommunikationschef på Miljonlotteriet

Fakta SPER: Spelbranschens Etiska Råd samlar etablerade spelföretag med tillstånd att bedriva spel i Sverige, kring viktiga speletiska frågor. Medlemmar i SPER är: ATG, Folkspel, Idrottens Spel, Kombispel, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet och Svenska Spel. SPER har antagit etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar, som medlemmarna förbundit sig att följa. SPER tar emot anmälningar mot sina medlemmars marknadsföring.

Fakta: SEEM är SPERs externa expertgrupp för marknadsföring. Expertgruppen består av tre personer. Ordföranden är en erfaren marknadsrättsjurist, Ylva Aversten. Expertgruppen granskar anmälda marknadsföringsenheter utifrån SPER:s riktlinjer samt utfärdar rekommendationer till beslut som behandlas av SPER:s styrelse.

För mer information:
Maria Lindström
Generalsekreterare SPER

Åsa Fredriksson
Marknads- och kommunikationschef Miljonlotteriet

www.sper.se/fallningar

FAKTA SPER: Spelbranschens Etiska Råd samlar etablerade spelföretag med tillstånd att bedriva spel i Sverige, kring viktiga speletiska frågor. Medlemmar i SPER är: ATG, Folkspel, Idrottens Spel, Kombispel, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet och Svenska Spel.

Sper är en branschorganisation som representerar den licensierade spelmarknaden i Sverige, såväl online som landbaserat. Sper företräder elva spelbolag och två spelleverantörer. Sper representerar större delen av den svenska licensierade spelmarknaden och arbetar för att skapa en långsiktigt hållbar spelmarknad med ett högt konsumentskydd där både spelare och allmänhet har förtroende för branschen och dess aktörer. Sper har därutöver tre samarbetspartners inom spelansvarsområdet.