Spelansvar - en publikation från Sper

Spelansvar - en publikation från Sper

Arbetet med att stärka konsumentskyddet på den licensierade spelmarknaden är ständigt pågående. Med den här publikationen vill Spelbranschens Riksorganisation (Sper) uppmärksamma medlemmarnas spelansvarsarbete och hur de arbetar med att upptäcka och minimera risken för riskabelt spelande. En sund och hållbar utveckling av den licensierade spelmarknaden – där konsumentskyddet är i fokus – är central för branschens långsiktiga förtroende.

Kraven på spelbolagen är höga, och det ska de vara. Konsumentskyddet på den svenska spelmarknaden har stärkts väsentligt sedan marknaden omreglerades år 2019. Idag krävs licens för att få erbjuda spel i Sverige och med licensen följer en långtgående skyldighet att skydda spelare mot överdrivet spelande och att vidta åtgärder. Spellagen ställer höga krav på spelansvar för att minimera risken för spelproblem. En hållbar utveckling av den svenska spelmarknaden – med konsumentskyddet i fokus – är central för spelbranschens långsiktiga förtroende. Spers medlemmar vill erbjuda underhållning och etablera sunda och långsiktiga kundrelationer. Spel är underhållning och ingen ska få problem av sitt spelande.

Länk till publikationen

Vi fortsätter vårt gemensamma arbete med att utveckla och förbättra åtgärder för att skydda spelare mot överdrivet spelande. Men det finns samtidigt stora utmaningar för den licensierade spelbranschen som påverkar förtroendet men som branschen inte själv kan lösa och där vi behöver insatser från såväl politik som ansvariga myndigheter.

Det olicensierade spelet måste stoppas

Vi behöver en reglering som aktivt kan stoppa spelbolag utan licens att erbjuda spel i Sverige. Konsumenterna ska spela hos spelbolag med svensk licens som har ett högt konsumentskydd och följer svenska lagar och regler.

Överskuldsättningen är ett stort och växande samhällsproblem

Vi behöver bland annat ett avstängningsregister för snabblån, likt Spelpaus. En möjlighet till lånestopp skulle också komplettera nyttan med Spelpaus genom att göra det svårare för människor att finansiera sitt spelande med snabblån.

Spelpaus behöver utvecklas

Alla som stängt av sig från spel bör ges möjlighet att få information om de stöd som finns tillgängliga för att de ska förbli spelfria och inte fortsätter att spela hos exempelvis spelbolag utan svensk spellicens.

OM SPERS MEDLEMMAR

För att spelbranschen ska vara sund och konsumentskyddet högt behövs samverkan. Fler kan göra mer och en stark förening har ökade möjligheter att påverka och förändra politiken, media och samhället. Spelbolagen ATG, Betsson, Comeon, Folkspel, Kindred, Kombispel, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet, Svenska Spel och Paf-koncernen är medlemmar i Sper och har svensk spellicens.

Som medlem i Sper är man med och utvecklar en sund, modern och hållbar spelbransch. Spers medlemmar ska följa svensk lagstiftning, gällande praxis och de riktlinjer som Sper tagit fram.

Sper är en branschorganisation som representerar den licensierade spelmarknaden i Sverige, såväl online som landbaserat. Sper företräder elva spelbolag och två spelleverantörer. Sper representerar större delen av den svenska licensierade spelmarknaden och arbetar för att skapa en långsiktigt hållbar spelmarknad med ett högt konsumentskydd där både spelare och allmänhet har förtroende för branschen och dess aktörer. Sper har därutöver tre samarbetspartners inom spelansvarsområdet.