Spendrups satsar på Human Resources och förstärker koncernledningen med HR-direktör Einar Botten

Spendrups förstärker sin koncernledning med Einar Botten som närmast kommer från en tjänst som HR-direktör på drivmedelsföretaget Svenska Statoil. Einar Botten har arbetat inom Statoil sedan 1996 och har en bred bakgrund från flera olika delar av företaget. På Statoil har Einar aktivt arbetat med att utveckla en affärsnära, värdeskapande HR funktion, samt varit central i företagets förändringsarbete i stort.

– Vi ser att svenska företag inom en snar framtid kommer att ha allt svårare att få tag i och behålla kompetenta medarbetare. Därför behöver vi stärka vår position som en attraktiv arbetsgivare som ger möjlighet till utveckling och arbetsglädje, säger Fredrik Spendrup, VD på Spendrups Bryggeri.

– För mig känns uppdraget mycket kittlande. Jag ser fram emot att bidra till att skapa affärsnytta genom att utveckla Spendrups HR arbete ytterligare. Ledarskap, arbetsglädje och en stark och positiv företagskultur är viktiga delar som vi kan utveckla vidare, säger Einar Botten, nytillträdd HR-direktör på Spendrups.

Einar Botten tillträdde tjänsten den 3 oktober och ingår i Spendrupskoncernens ledningsgrupp.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Spendrup, VD, tfn 08-672 77 00
Einar Botten, HR-direktör, tfn 0701-83 68 35, einar.botten@spendrups.se
Caroline Ekman, informationsdirektör, tfn 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

• koncernledning
  • positiv företagskultur
  • hr-direktör
  • svenska statoil
  • einar botten

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3,1 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se