Spendrups Premium Gold nu även i Sverige

Spendrups Premium Gold 5,9 vol % är Spendrups mest sålda öl i den tyska och danska gränshandeln. Mottagandet har varit positivt. Svenska konsumenter har även velat ha möjligheten att köpa ölet inom Sveriges gränser. Fr o m den första oktober kommer Spendrups Premium Gold 5,9 vol. % att säljas på samtliga systembolag. Spendrups Premium Gold är idag en av de absoluta storsäljarna nere i den tyska gränshandeln. Just kombinationen av ett riktigt gott öl med lite mer smak och styrka, till ett bra pris, verkar vara vad svenska konsumenten efterfrågar. – Vi har med varumärket Spendrups ambitionen att erbjuda konsumenten riktigt bra öl till ett bra pris, oberoende försäljningskanal, och just Spendrups Premium Gold 5.9 är ett öl som den svenska konsumenten verkligen har anammat inom gränshandeln, säger Magnus Månsson, marknadschef öl och cider, Spendrups Bryggeri. Nu ger vi svenskarna möjligheten att även köpa ölet på Systembolaget. Spendrups Premium Gold är ett kvalitetsöl innehållande Pilsner- och Münchnermalt samt Magnum-, Perle- och Saazerhumle. – Det här är ett aningen starkare, något fylligare öl med balanserad beska och lång eftersmak. Jag rekommenderar att man dricker den väl tempererad i ett passande glas med en härlig skumkrona, säger Johan Spendrup, chefbryggmästare i fjärde generationen på Spendrups Bryggeri. Fakta om Spendrups Premium Gold: Alkoholhalt: 5,9 vol % Förpackning: burk 50 cl Art.nr. Spendrups: 1619 Art.nr. Systembolaget: 1421 Pris Systembolaget: 11,90 kr Spendrups Premium Gold säljs enbart på Systembolaget. Fakta om gränshandeln: En fjärdedel av Spendrups ölförsäljning sker i dag via export. År 2004 beräknades den legala och illegala införseln av öl, till Sverige, vara 164 miljoner liter. Detta motsvarar i stort sett Systembolagets hela ölförsäljning.* * Källa: SoRAD För ytterligare information, kontakta: Magnus Månsson, marknadschef, öl och cider, Spendrups Bryggeri AB, tfn. 08-672 77 00, mobil 0701-82 79 22, magnus.mansson@spendrups.se eller Caroline Ekman, informationschef, Spendrups Bryggeri AB, tfn 08-672 78 30, mobil 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se För bilder, kontakta: Richard Ingelsson, Spendrups Bryggeri AB, tfn.08-672 78 32, mob. 0705-98 78 32, richard.ingelsson@spendrups.se Spendrups Bryggeri AB grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller öl nu som då. Våra varumärken är: Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi har idag 1100 medarbetare och omsätter ca 2 mdr. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. www.spendrups.se