Öl favoritdryck om svenskarna får välja - och tvärsöver bordet vill man helst se Barack Obama

På sommaren kopplar svenskarna helst av med ett gott kallt öl. Spendrups lät undersökningsföretaget YouGov fråga 1000 svenskar vad de helst dricker på sommaren och vem de skulle vilja ta en öl med. Tvärsöver bordet vill svenskarna helst se Barack Obama. För kvinnor följs han dock tätt av Mikael Persbrandt.

När Spendrups frågade svenskarna vad de helst dricker på sommaren svarade nära hälften att öl var den dryck de föredrog. Vin och kaffe kom på en delad andraplats och kolsyrat vatten seglade upp som god trea. Mest populärt är öl bland boende i hushåll utan barn i Stockholm.

En skön utekväll på krogen är ljust öl överlägset mest populärt att dricka och det är viktigt att ölet både är väl kylt och smakar bra. I norra Sverige är intresset för fylligt öl större än i övriga i Sverige. Hela 7 procent i Stockholmsregionen tycker det är viktigt att ölet har en låg alkoholhalt.

Ett öl smakar som bäst i goda vänners lag och önskesällskapet att ta en öl ihop med är Barack Obama, tätt följd av det något överraskande förslaget Jesus. Kvinnor och män skiljer sig dock en aning åt och kvinnorna kan även tänka sig att ta ett glas tillsammans med Mikael Persbrandt. Något positivt överraskande var att hela 9 procent av de unga vuxna 18-34 år föredrar att umgås över en öl med sin mamma och pappa.

- En kall öl tillsammans med god mat i vänners lag är ju oslagbart trevligt och gott, säger Caroline Ekman, informationsdirektör Spendrups. Men för att det skall bli en optimal sommar för ett bryggeri, så behöver vi lägga till värme och sol.

För mer information och möjlighet att ta del av hela undersökningen vänligen kontakta:
Caroline Ekman, informationsdirektör Spendrups Bryggeri, telefon: 0701-82 78 30, mail: caroline.ekman@spendrups.se
eller Katarina Jansson, informatör, Spendrups Bryggeri, tfn. 08-672 77 98, mail: katarina.jansson@spendrups.se

Tio i topp : Vem vill svenskarna helst ta en öl med (fördefinierad lista med 14 personer)

1. Barack Obama
  2. Jesus
  3. Jan Eliasson
  4. Mikael Persbrandt
  5. Skavlan
  6. Mamma/pappa
  7. Foppa
  8. Loreen
  9. Fredrik Reinfeldt
  10. Zlatan

Sommartid dricker svenskarna helst (flera alternativ var möjliga att markera)

1. Öl (47%)
  2. Vin (45%)
  3. Kaffe (45%)
  4. Kolsyrat vatten (42%)
  5. Läsk (23%)
  6. Cider (23%)
  7. Juice (21%)
  8. Drinkar (21%)
  9. Te (14%)
  10. Annat (23%)

Tio i topp: Vad pratar vi helst om över en öl?

1. Vänskapsrelationer
  2.  Idéer/framtidsplaner
  3. Skvaller
  4. Jobbet/studierna
  5.  Familjen
  6. Mat och dryck
  7. Världspolitiken
  8. Kärleksrelationer
  9. Sport
  10. Vädret

När är en öl som allra godast ?

1. I vänners lag
  2. Till middag på restarang
  3. Vid bardisken på puben
  4. Efter fysisk aktivitet (ex. gräsklippning eller sport)
  5. På after work
  6. I hängmattan
  7. Vid musikevenemang/konserter
  8. I samband med sportevent
  9. Annat

När du dricker öl sommartid, vad är viktigt när det gäller din öl då? (Flera svar möjliga)

1. Att den smakar bra (60%)
  2. Att den är väl kyld (56%)
  3. Att den inte är blaskig (25%)
  4. Att den är fyllig (18%)
  5. Att den är min favoritöl (14%)
  6. Att den är väl kolsyrad (8%)
  7. Att den har en låg beska (7%)
  8. Att den är billig (6%)
  9. Att den har rätt varumärke (6%)
  10. Att den har ett perfekt skum (6%)
  11. Att den har en hög beska (5%)
  12. Att den har en låg alkoholhalt (4%)
  13. Att den är tappad från fat (4%)
  14. Att den är ekologisk (3%)
  15. Att den har låg kalorihalt (3%)
  16. Att den är en specialöl (2%)
  17. Att den har en hög alkoholhalt (2%)

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Spendrups bryggeri. Undersökningen är genomförd under perioden 1-4 juni 2012 via

YouGov Sveriges Internetpanel. Internetpanelen består av för-rekryterade personer som vill delta i undersökningar från YouGov, en så kallad accesspanel.

Urval/omfattning

Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18 år och äldre i Sverige. En inbjudan till undersökningen har skickats ut via e-mail till personer som uppfyller beskrivningen. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Totalt har 1009 personer genomfört undersökningen.

• yougov
  • mikael persbrandt
  • spendrups bryggeri ab
  • spendrups