Johan Spendrup firar examen med specialbryggd ”MBAle”

Spendrups Bryggeris bryggmästare, tillika tf produktionschef, Johan Spendrup har nyligen avslutat en ettårig MBA-utbildning på Ashridge Business School i England. Skolans skräddarsydda business-utbildningar är rankade som nummer ett i Financial Times årliga undersökning och attraherar studenter från hela världen. Brukligt är att fira sin examen med en flaska champagne. De 65 som avslutade sin MBA på Ashridge kunde i stället njuta av Johans specialbrygd MBAle – bryggd, tappad och exporterad från Gotlands Bryggeri i Visby. Gotlands Bryggeri i Visby är Spendrups Bryggeris experimentverkstad, där många provbrygder föds. Det är också här populära Wisby Pils och det speciella medeltidsölet, som tas fram exklusivt för medeltidsveckan på Gotland, bryggs. - Det är en stor tillgång för oss på Spendrups Bryggeri att ha ett mindre bryggeri där vi kan experimentera under de bästa förutsättningar. Gotlands Bryggeri var ett givet val när det gällde att ta fram MBAle, säger bryggmästare och tf produktionschef Johan Spendrup. Tanken att ta fram ett specialbryggt öl för att fira året i Ashridge föddes tidigt under studierna hos Johan Spendrup. MBAle karaktäriseras av såväl Englands genuina bryggerikultur som Johans personliga stil och smak. Något som rimmar väl med Spendrups strävan efter att kombinera tradition och innovation. - England har en fantastisk och lång bryggerihistoria och det finns en uppsjö av bra öl, särskilt från små, självständiga aktörer. MBAle är mitt eget recept, till stor del hämtat från mina erfarenheter av England i flytande form, avslutar Johan Spendrup. MBAle har en frisk och fruktig smak, med en distinkt rostad maltkaraktär. Brygden tappades på 650 flaskor. I England har det svenskbryggda ölet uppmärksammats av såväl Financial Times och The Economist som The Times. Johan Spendrup, bryggmästare Spendrups Bryggeri AB, 08-736 68 38, 0701-83 68 38, johan.spendrup@spendrups.se Caroline Ekman, informationschef, Spendrups Bryggeri AB, 08-672 78 30, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se