Välbesökt Teknikevent i Karlstad!

Välbesökt Teknikevent i Karlstad!

D-box rallysimulator med professionell rallyförare, 3D i 85 tum och tung hemmabio. Om detta och mycket mer handlade Special-Elektroniks teknikevent som gick av stapeln den 24-25 maj i Karlstad. Totalt infann sig över 150 återförsäljare, installatörer och leverantörer från åtta olika länder på eventet som i år ägde rum på ett av Sveriges modernaste konferenscenter.

Teknikutvecklingen fortsätter sin snabba väg framåt och allas vardag påverkas på ett eller annat sätt. För att möta marknadens behov är det viktigt att alla i branschen följer den nya teknikutvecklingen och är medvetna om de stora teknikskiftena som närmar sig. Detta är en av anledningarna till att Karlstad-företaget Special-Elektronik årligen anordnar ett teknikevent där de tillsammans med sina leverantörer delar med sig av sin breda kunskap.

En bred teknikutställning
Eventet varvade föreläsningar med en teknikutställning med totalt 35 utställare.  Allt från kabel-TV, mätinstrument och FTTH till smarta hem och teknik för effektiva möten visades upp. Tack vare utställningens bredd kom besökarna i kontakt med nya områden utanför sin vardag vilket resulterade i nya perspektiv och idéer.  På plats fanns bland annat Crestron som introducerade sitt nya system, Prodigy, för första gången i Sverige. Prodigy är en serie produkter för multirum ljudsystem med samtidig styrning av hemmabio.

Även ett flertal produktnyheter som möter det växande behovet hos inredningsarkitekter och designers fanns på plats i utställningen. Hi-End tillverkaren Bay Audio visade upp sin nya högtalarserie för inbyggnad i tak med nytt tänk när det gäller både ljud och design. Även Live-Wall fanns på plats med sina nya osynliga högtalare i audiofil klass.

En annan utställare var Panasonic som visade upp sin nya 85 tums 3D TV. Till utställningen hörde också ett tungt hemmabiorum där endast två kablar kopplade samman rummets teknik till ett centralt rack som stod placerat 30 meter längre bort i Crestrons monter.

Triax och Teleste var de utställare som lockade störst intresse bland kabel-TV besökarna. De visade upp den nya generationens IP Head-End där Triax bland annat demonstrerade en lösning för att distribuera både satellit och terresta digitala signaler via optisk fiber.

En populär tävling bland besökarna var D-Box rallysimulator med tre stycken 50 tums skärmar placerade i en kurvad installation. Med sin unika och patenterade teknologi, ”D-BOX Motion Code”, förstärks upplevelsen genom rörelser i perfekt synkronisering med spelet. Höll i tävlingen gjorde ingen mindre än Calle Waard som är en professionell rallyförare och medlem av det svenska rallylandslaget.

Teknik och inspiration
Eventet innehöll även ett brett utbud av presentationer som omfattade allt från teknik och inspiration till mer säljorienterade föreläsningar. Till de teknikorienterade föreläsningarna hörde Johan Falks från Intel. Han berättade bland annat om utvecklingen bland datoranvändare och framstegen inom mikroelektronik.

Ett flertal av arrangörens medarbetare höll tekniska presentationer. En uppskattad föreläsare var Special-Elektroniks Björn Svensson. Han gick igenom utmaningarna med modern LED-belysning och presenterade resultatet av sina egna armaturtester.

På föreläsningarna inom kabel-TV/fiberoptik behandlades mätteknik och moderna huvudcentraler. Telestes Anders Theodorsen berättade varför vi ska välja en IP Head-End framför en traditionell huvudcentral. Även Genexis var närvarande för att påminna och uppmuntra besökarna om vår hedrande andraplats i Europa när det gäller flest antal hushåll anslutna till fiber.

David Berggren som är projektansvarig för nybyggda CCC:s ljud, ljus och bildlösningar berättade om projektets planering, genomförande och slutresultat. Han gick bland annat igenom vad man ska tänka på vid ett så omfattande projekt och vilken teknik som använts för byggnadens olika funktioner.

Koaxialstafett
Eventet bjöd även på en rad roliga tekniska aktiviteter på kvällen. En gren var en stafett där de tävlande var hopknutna med koaxialkabel och skulle krossa tallrikar med fjärrkontroller.

Snart är det dags igen. Håll ögonen öppna för nästa teknikevent som så småningom dyker upp i Karlstad.

Lina Johansson, marknadsförare
+46 54 555175, lina.johansson@specialelektronik.se

Special-Elektronik AB grundades 1970 och är idag en väletablerad B2B teknikleverantör inom mötesteknik, smarta hem, och kabel-TV/fiberoptik. Huvudkontoret är beläget i Karlstad med lokala säljkontor i Västerås, Malmö, Halmstad och Göteborg. Special-Elektronik är verksam på den Skandinaviska marknaden och har idag ca 30 anställda.