Två nya medlemmar i Crestrons DMPS-familj

Två nya medlemmar i Crestrons DMPS-familj

Crestrons DigitalMedia Presentation System, DMPS-300-C, har revolutionerat sättet på vilket storskaliga installationer routar, hanterar & distribuerar signaler samtidigt som det effektiviserar växlings-processen för presentatörer. Crestron har nu utökat sin DMPS-familj med ytterligare två modeller, DMPS-200-C och DMPS-100-C. Dessa erbjuder samma möjligheter som med 300-C genom att samtidigt fungera som ett kontrollsystem, en multimedia-Matrixswitch, mikrofonmixer, ljud-DSP (Digital Signal Processor) och förstärkare. Allt inkluderat i ett 3-facks rack avsett för mindre projekt och installationer.

De två senaste tillskotten är kompletta kontroll- och signalroutingsystem som är väl lämpade för konferensrum och utbildningslokaler. Då de erbjuder en flexibel signalrouting och en högpresterande signalbehandling i en och samma enhet, sparar de både tid och utrymme vid själva installationen. Den nya 200-C har en inbyggd 6x2 switcher och 100-C modellen har en 4x1 (6 källor till 2 displayer respektive 4 källor till 1 display).

-"Precis som 300-C klarar de senaste modellerna i DMPS-serien fullt digitala källor och virituellt alla slags kombinationer av HDMI, RGB, SPDIF, analoga ljud- och bildkällor,” säger Robin van Meeuwen, vice VD på Sales and Marketing på Crestron International. -"Den automatiska detekteringen och omkopplingen eliminerar behovet av att behöva konfigurera källorna, vilket resulterar i att installatören bara behöver koppla in ingångarna för att sedan låta DMPS-enheten själv söka upp rätt ljud- och bildkombinationer".

Med den nya generationens DigitalMedia 8G+ single-wire teknik inbyggd, möjliggör de nya DMPS-enheterna en förenklad kabeldragning för avlägsna AV-källor, datorer och skärmar. Detta genom att en mix av digitala och analoga signaler kan skickas långa sträckor över en CAT5e-kabel eller via Crestrons DigitalMedia-fiber. Då 100-C och 200-C tar bort behovet av flera separata komponenter och därmed de eventuella installationsproblem som en sådan installation kan medföra, erbjuder de en framtidssäker digital AV-lösning för presentationer inom företags- och utbildningsvärlden.

-”DMPS-300-C gjorde ett utmärkt jobb med att kombinera vår tidigare MPS-teknik med vår banbrytande DigitalMedia-lösning”, säger Robin. -”Med de nya modellerna erbjuder vi samma fantastiska möjligheter och fördelar för slutanvändare och installatörer, men anpassade för mindre anläggningar där antalet displayer är färre”.

Crestrons DMPS-sortiment tar genast alla mötes- och utbildningslokaler raka vägen in i den digitala tidsåldern. DMPS-enheterna tar emot alla källsignaler, för att sedan processa, mixa och förstärka ljudet och sända det felfritt över en enda kabel.

För ytterligare information om DMPS-100-C och DMPS-200-C, vänligen besök: www.crestron.eu.

Om Crestron
I över 40 år har Crestron varit världsledande tillverkare av avancerade styrsystem för kontroll och automation. Med sin innovativa teknik förenklar och förbättrar de affärer och den modern livsstilen. Genom att erbjuda integrerade lösningar för att kontrollera ljud, video, dator och miljösystem, effektiviserar Crestron tekniken och förbättrar livskvaliteten i kommersiella byggnader, universitet, hotell, sjukhus och bostäder.

För fler pressreleaser och högupplösta bilder besök vårt pressrum:

Maja Nylén, marknadsassistent
+46 54 555175, maja.nylen@specialelektronik.se

Special-Elektronik AB grundades 1970 och är idag en ledande B2B teknikleverantör inom mötesteknik, smarta hem, och kabel-TV/fiberoptik. Vi erbjuder teknik från de främsta leverantörerna i världen och vår ambition är att alltid hålla en hög teknisk kompetensnivå. Huvudkontoret är beläget i Karlstad med lokala säljkontor i Stockholm, Västerås, Malmö, Halmstad och Göteborg. Special-Elektronik är verksam på den Skandinaviska marknaden och har idag ca 35 anställda.