Crestron V-panel - Den första touchpanelen med stöd för 1080p HD

Crestron V-panel - Den första touchpanelen med stöd för 1080p HD

Nu lanseras nästa generation av touchpaneler. Crestron V-Panel™ tar dem till en helt ny nivå av stil och funktion.

Crestron V-Panel™ är namnet på den ultratunna pekskärmen för styrsystem med möjlighet att för första gången visa 1080p HD. Den ger dig en fullständig kontroll över ditt hem och du kan nu få tillgång till HD multimediainnehåll vart du än befinner dig. Njut av Blu-ray filmer i 1080p, surfa på Internet eller visa strömmande media från Internet eller IP-kameror.

Med ett djup på endast 50 mm är Crestrons V-paneler de tunnaste tillgängliga på marknaden. Med industristandarden VESA Mount som fästanordning kan panelerna praktiskt taget placeras var som helst i hemmet. Panelen finns i 12 " resp 15" och kan användas som både en pekskärm och en platt HD Display.

Den innovativa designen för V-panelen uppnår flera fördelar genom att separera grafikmotorns hårdvara från displayen. Då panel och motor kan väljas oberoende av varandra kan panelen bäst anpassas till användarens önskemål. Det finns ett val mellan de två grafikmotorerna DGE-1 och DGE-2 och dessa gör det möjligt att visa både HD (HDMI / HDCP) och analog video (VGA, komponent, och strömmande media från online video, digitala medierservrar och webbkameror). Dessutom kan V-panelerna kommunicera med Crestron's DigitalMedia serie.

"Genom att separera grafikmotorns hårdvara från skärmen blir V-panelen så mångsidig och flexibel som möjligt. Att den mest lämpade grafikmotorn kan väljas, och att hårdvaran kan placeras i ett centralt AV-rack, förenklar anslutningen till kontrollpanelen och annan AV-utrustning."
Vincent Bruno, Marknadschef Crestron

Dagens moderna hem innehåller en mängd digitala HD video- och ljudkällor såsom Bluray-spelare, iTunes, datorer och mycket mer. Båda grafikmotorerna ansluts till V-panelerna via en DigitalMedia ™-utgång. Detta resulterar i att okomprimerade HD-signaler för första gången kan visas på en touchpanel. Grafikmotorn DGE-1 har ingång för kompositvideo eller S-video och DGE-2 har även 2 st VGA och HDMI ingångar. DGE-1 kan hantera ett fönster med en skalbar display medans DGE-2 ger två fullt skalbara displayer. Med en smart funktion kan användaren anteckna eller rita över ingångskällan. Exempel på detta kan vara vid en föreläsning då presentatören vill ringa in viktiga inslag i sin powerpoint presentation. V-panelerna använder vad Crestron kallar "dynamisk grafik" för att visa skivomslag, bläddra bland olika spellistor eller peka i applikationer såsom Internet Explorer, webbsidor och e-post. Vid en PC/Internetnavigering direkt från V-panelen kan ett tangentbord och mus anslutas via panelens USB port.

Lina Johansson, marknadsförare Special-Elektronik, +46 54 555175, lina.johansson@specialelektronik.se, Åke Larsson, VD Special-Elektronik, +46 54 555152,  ake.larsson@specialelektronik.se

Högupplöst bild:

Special-Elektronik AB är en teknikleverantör inom AV-teknik, kabel-TV, optofiber och IPTV. Inom AV-området har företaget två huvudinriktningar: proAV för professionella installationer och residential AV för hemmamiljöer. Huvudkontoret är beläget i Karlstad med lokala säljkontor i Västerås, Malmö och Göteborg. Special-Elektronik är verksamma på den Skandinaviska marknaden och har idag 28 anställda.